20201030090320fordfiestaxr2.jpg

In 1976 onthulde Ford een revolutie in zijn gamma: de Fiesta betrad een segment dat het merk nog niet kende, namelijk dat van de stadswagens. Bovendien verschilde hij van de rest van het gamma door zijn voorwielaandrijving en zijn kofferklep achteraan. Het werd een succes, maar na vijf jaar besliste Ford om zijn carrière een frisse duw in de rug te geven met een sportieve afgeleide die kon meesurfen op de golf van kleine GTI’tjes die toen de markt veroverden. Het resultaat was… gedenkwaardig.

20201030090252fordfiestaxr2.jpg

In 1981 onthulde Ford met zijn XR2 een behoorlijk gespierd ogende Fiesta. Alle nodige attributen van een kleine sportieveling waren aanwezig, van extra grootlichten over vleugelverbreders, lichtmetalen velgen en matzwarte toetsen. Qua look vinkte de XR2 dus al de juiste vakjes af. En qua inhoud? In tegenstelling tot Volkswagen, dat voor een elegante oplossing had gekozen met een lichtmetalen injectiemotor, ging Ford in zijn organenbank graven en belastte het de voortrein met de Kent-motor, een zware 1.6-viercilinder met een gietijzeren blok, tuimelaars en een Weber-carburator.

20201030090253fordfiestaxr2.jpg

Het specifieke vermogen was niet overweldigend, maar met 84 pk onder het rechterpedaal zat er genoeg pit in om de 800 kilo van het geheel tot leven te brengen. Vandaag mag zo’n vermogen wat belachelijk lijken, maar als er één onderdeel van de auto was dat er niet om kon lachen, dan was het wel de voortrein, die het zwaar te verduren kreeg wanneer de volle cavalerie werd ontketend. De slordige en soms zelfs wilde XR2 bedaarde in 1983, toen hij een facelift onderging. Als eerste sportieve voorwielaandrijver van Ford lijkt de Fiesta XR2 volledig van de collectiemarkt te zijn verdwenen…