Volgens Automotive News Europe legt Jaguar Land Rover op dit moment een oorlogskas van 90 miljoen pond (99,5 miljoen euro) aan om de Europese boetes te kunnen betalen voor het niet halen van de opgelegde gemiddelde CO2-uitstoot. Elke constructeur heeft een op maat berekende norm voor de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn volledige vloot van nieuw verkochte auto’s in 2020 opgelegd gekregen, en het ziet ernaar uit dat JLR die niet zal halen.
De oorzaak? Plug-inhybride modellen die te laat op de markt zijn gekomen en WLTP-verbruikscijfers die hoger uitvallen dan verhoopt. Zo had Land Rover voor de plug-inhybride Range Rover Evoque P300e en Discovery Sport P300e gehoopt op een WLTP-uitstoot van 32 respectievelijk 36 g/km. In werkelijkheid geraakt geen enkele versie onder de 44 g/km.
Ook voor 2021 ziet de situatie er niet goed uit: dan moet JLR aan een gemiddelde uitstoot van 130,6 g/km voor elke verkochte auto komen, maar volgens de huidige schattingen zal het in de buurt van en 135 g/km stranden. Dat zou tot een boete van 93 miljoen euro leiden. De Britse groep wil er nu alles aan doen om zijn plug-inhybrides zo snel mogelijk op de markt te krijgen en om ze zo vlot mogelijk te verkopen.
Ontdek meer inzichten
Land Rover