Hij had de snelste supercar van het begin van deze eeuw kunnen worden. Maar voor Volkswagen was een interne strijd strikt verboden: een Audi kon niet sneller zijn dan een Lamborghini, dat eveneens in VW-handen was. Maar de technische fiche is er een om u tegen te zeggen: W16 centraal achterin, 710 pk, manuele zesversnellingsbak en vierwielaandrijving. Audi kondigde een topsnelheid aan van meer dan 350 km/u! Heel wat potentiële kopers meldden zich aan, maar Audi wilde de conceptcar nooit in productie nemen.
Bernd Rosemeyer
Bernd Rosemeyer is waarschijnlijk een van de grootste racepiloten van eind jaren dertig. De nazi’s maakten van hem al snel een onderwerp van hun propaganda. Maar Rosemeyer zelf was nooit lid van de partij. Ook op twee wielen had hij talent, maar aan het stuur van de Grand Prix-machines toonde hij zijn uitzonderlijke kunnen.
Voor Auto Union haalde hij heel wat overwinningen binnen, en ook heel wat snelheidsrecords. Tot die donkere dag, 28 januari 1938, waarop hij aan het stuur van een van die monsterlijke machines om het leven kwam bij het breken van een snelheidsrecord van meer dan 400 km/u.
Ongelooflijk
Zijn favoriete machine? De Auto Union Type C, met een massieve V16 van zes liter centraal achterin. Twee compressors zorgden voor ongeveer 520 pk. Een ongelooflijk vermogen voor die tijd, vooral voor een machine die amper 800 kg woog. Hij ging vaak sneller dan 300 km/u… Heel wat racepiloten hadden schrik om hem op de limiet te rijden. En dat geloven we graag…