Jean-Francois Christiaens

28 MEI 2019

Vergeten concept: Bertone Ramarro, Amerikaan à l’italienne

In 1984 toonde het Italiaanse designhuis Bertone zijn persoonlijke interpretatie van de Chevrolet Corvette. Het hoekige model ontleende zijn naam aan een groene hagedis.

20190528120307bertone.jpg

Dat een conceptmodel de technische basis overneemt van een productiemodel dat in datzelfde jaar wordt voorgesteld komt niet vaak voor. Toch was dat het geval in 1984. Op de Los Angeles Auto Expo liet Bertone zijn Ramarro zien, een Italiaanse versie van de nieuwe Chevrolet Corvette C4 uit die tijd.

(Drie)hoekig

Het gedeelde platform gaf Bertone veel om mee te werken, onder meer op vlak van de afmetingen. De wielbasis was identiek, maar de overhangen werden verkort om de Ramarro een gebaldere stijl te geven dan de Amerikaan. De radiator en componenten voor de airco werden achter het passagierscompartiment geplaatst om plaats te maken voor de lange aflopende motorkap. De V8 bleef wel op zijn plek.

Schuifdeuren

Nog een stijlelement dat grondig gewijzigd werd: de deuren. In plaats van gewone portieren koos Bertone voor schuifdeuren. Net als in een Kaiser Darrin uit 1954 schoven die naar voren om makkelijker uit te kunnen stappen.

20190528120309bertone.jpg

Hagedis

Op de digitale tellers na verwees niets in het interieur nog naar de originele Corvette. De transmissiehendel werd vervangen door een draaiknop op het dashboard om zo plaats te maken voor een grote zitbank voor de zetels en middenconsole. Het interieur was volledig bekleed met groen leder, zoals het vel van een hagedis. Ouderwets vandaag? Zeker, maar in 1985 kreeg het conceptmodel de “Auto&Design”-prijs voor “gedurfde ideeën”.

20190528120308bertone.jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie