20210720072738bui.jpg

Van 1953 tot 1955 onthulde Buick achtereenvolgens 3 conceptcars met de naam Wildcat. De architectuur was steeds dezelfde – een tweezits roadster met een kunststof koetswerk en een V8 in de neus – maar de stijl was telkens duidelijk anders. Na de eerste versie, die luxueus was maar misschien wat te nauw bij serieproductie aanleunde, en voor de derde die de rij kwam sluiten, wist de tweede Wildcat te verrassen met zijn gewaagde uiterlijk.

20210720072738bui3.jpg

De uitgeholde voorvleugels deden denken aan de exuberante racewagen Ferrari 250 Testa Rossa. De achterkant was dan weer duidelijk op die van de Corvette geïnspireerd. Onder de motorkap lepelde Buick een V8 met 4 carburatoren en meer dan 200 pk. Het open koetswerk met twee zitplaatsen en de korte wielbasis vervolledigden de sportieve balans: als dit model zo in productie was gegaan, had Buick de sportiefste en radicaalste van alle Amerikaanse auto’s van de jaren ’50 in zijn catalogus gehad. Helaas heeft het merk nooit echt een vervolg gegeven aan het verhaal.

20210720072739bui2.jpg

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: