De Cyclone was een grensverleggend project uit 1959, ontworpen door Harley Earl, hoofd van het stylingdepartement en vice-president van General Motors. Harley Earl was een visionair die met de Cyclone één van zijn laatste projecten tekende. Hoewel het voertuig niet bedoeld was om ooit op de markt te komen, was het een technologisch manifest: met dit model toonde Cadillac de weg naar de toekomst op stilistisch en technisch vlak!
Anti-aanrijdingsradar
Het eerste dat opvalt als je het voertuig inspecteert zijn de zwarte "kegels" vooraan. Natuurlijk putte het merk hiervoor inspiratie uit ruimtereizen, maar er is ook een technische reden: deze kegels verbergen... radars, die gebruikt worden om aanrijdingen te voorkomen! Boven de passagiers is er een afneembaar dak dat behandeld is om tegen UV-stralen te beschermen.
Een luide V8!
Tenslotte werd er bij deze coupé, als echte sportwagen, gedacht aan de gewichtsverdeling: motor voorin (met uitlaten die voor de voorwielen uitkomen) en een automatische versnellingsbak die aan de achteras bevestigd is voor een betere verdeling van het gewicht over de voor- en achterkant. Tenslotte had de auto een onafhankelijke ophanging op de vier wielen, wat in 1959 helemaal niet vanzelfsprekend was, zelfs niet aan onze kant van de Atlantische Oceaan! Het duurde immers tot 1964 voordat bijvoorbeeld Ferrari een volledig onafhankelijke ophanging op zijn wegmodellen monteerde…