Koetswerkbouwer Bertone ligt aan de basis van dit behoorlijk maffe model. De Italiaanse firma heeft deze auto ontworpen die zo van een andere planeet lijkt te komen en heeft hem ook gebouwd. Hij stond op de basis van de Citroën BX4 TC en werd in 1986 onthuld op het salon van Turijn.
Op technisch vlak gebruikte hij de krachtigste motor van het merk met het visgraatlogo: een 2.1-viercilinder die het dankzij een dikke turbo tot 200 pk schopte. Dat vermogen werd aan de vier wielen doorgegeven via een manuele vijfversnellingsbak en moest de vierwieler aan een top van 220 km/u helpen.
Zijn met het mes gesneden look zou je doen denken dat de Zabrus niet meer was dan een vingeroefening voor de dikke tapijten van ’s werelds autosalons. Ja, hij had een paar atypische details zoals de vleugeldeuren (vandaar de naam Zabrus, een lid van de familie van de loopkevers) of de stoelen in… kangoeroeleder (andere tijden, andere zeden…). Maar zijn ergonomie, zijn rechte lijnen en zijn scherpe koplampen werden later rechtstreeks overgenomen door het toekomstige vlaggenschip van het merk, de XM.