Toen de Amerikaanse soldaten naar hun vaderland terugkeerden, misten ze opwinding. Vaak waren ze alleenstaand en kinderloos en droomden ze van een nerveuze, kleine tweezitter waar het dak af kon. Het Verenigd Koninkrijk, dat zeer thuis was in dit autogenre, leverde zijn bondgenoot een indrukwekkende hoeveelheid roadsters.
Gekend
In de Verenigde Staten duurde het echter lang voor de ‘Big Three’ (Ford, Chrysler en General Motors) in actie schoten om aan die vraag te voldoen. De niche werd dus vooral ingevuld door meer of minder handige knutselaars die op zondagen hun droomwagen bouwden in de schuur, tussen de kalkoen en de whisky. Een van hen was Lloyd Templeton, die samen met zijn zonen een auto bedacht op basis van een Mercury. Technisch gezien was er weinig verfijnd aan: een chassis en een V8 met zijkleppen uit een Mercury van 1948, gekoppeld aan een manuele drieversnellingsbak.
Koffer die ook een dak was
Qua look koos de familie Templeton niet voor de zachte aanpak: bumpers van een Pontiac, de motorkap van een vooroorlogse Chrysler, Studebaker-lampen en, vooral, een kofferklep die eigenlijk het… dak was van een Ford uit 1936. Het resultaat oogde ronduit lachwekkend.
Romantisch verhaal
De auto werd in heel het land beroemd door zijn karikaturale look. Hij werd niet enkel gevraagd voor exposities, maar ook voor politieke parades. Volgens geruchten zou de auto in de jaren ’50 door een filmbedrijf zijn gevraagd voor een film met acteur Bob Hope. Het project ging uiteindelijk niet door, maar Bob Hope werd verliefd op de wagen en gebruikte hem vaak voor zijn eigen ritten. Zo werd de auto beroemd. Hij bestaat nog steeds en is 10 jaar geleden zelfs geveild voor een dikke 150.000 dollar.Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: