Jean-Francois Christiaens

4 NOV 2020

Vergeten concept: deze Rolls‑Royce had zijn segment door elkaar kunnen schudden

Het meest prestigieuze automerk ter wereld toont nog maar sinds een kleine tien jaar conceptcars. De auto waar we het hier over hebben had kunnen leiden tot een bijzonder vooruitstrevende productieversie.

Het meest prestigieuze automerk ter wereld toont nog maar sinds een kleine tien jaar conceptcars. De auto waar we het hier over hebben had kunnen leiden tot een bijzonder vooruitstrevende productieversie.

20201104114539rollsroyce102ex.jpg

Dit is de Rolls-Royce 102EX, een concept voor een elektrische Phantom. Hij werd voorgesteld op het salon van Genève van 2011 en moest vooral bij klanten peilen hoe zij stonden tegenover een elektrisch model in het gamma. Het merk overwoog dus oprecht om hem in productie te nemen.

20201104114443rollsroyce102ex.jpg

We keren nog even terug in de tijd: in 2011 reden er nog geen Tesla’s rond bij ons en waren puur elektrische concepts zeldzaam. Dat uitgerekend Rolls-Royce zich in deze niche waagde, was verbluffend voor een merk dat gekend staat om zijn grote behoudsgezindheid.

20201104114444rollsroyce102ex.jpg

Om zichzelf zoveel mogelijk kans op slagen te geven verfijnde Rolls-Royce zijn concept. Het idee houdt ook steek: wat is er beter dan een elektromotor om het comfort, de stilte en de afwezigheid van trillingen in de beste auto ter wereld nog te maximaliseren? In de achteras zaten twee elektromotoren voor een gezamenlijk vermogen van bijna 400 pk en een koppel van 800 Nm.

20201104114540rollsroyce102ex.jpg

Onder de motorkap lag een batterij van 71 kWh waar normaalgezien de majestueuze V12 schuilt. Ze kon worden opgeladen via drie onafhankelijke laders van elk 3 kW, of zelfs via een vierde inductielader. De pers was overtuigd en stak volop de loftrompet, maar het cliënteel bleek veel sceptischer. Zij misten het prestige van een V12, vonden de minimale laadtijd van 8 uur te lang en struikelden vooral over het rijbereik van 200 kilometer. De Britten lieten daarom het idee en alle productieambities varen. Spijtig: Rolls-Royce had hier een ongelooflijke voorsprong kunnen nemen…
Advertentie
Advertentie
Advertentie