Het meest prestigieuze automerk ter wereld toont nog maar sinds een kleine tien jaar conceptcars. De auto waar we het hier over hebben had kunnen leiden tot een bijzonder vooruitstrevende productieversie.
Dit is de Rolls-Royce 102EX, een concept voor een elektrische Phantom. Hij werd voorgesteld op het salon van Genève van 2011 en moest vooral bij klanten peilen hoe zij stonden tegenover een elektrisch model in het gamma. Het merk overwoog dus oprecht om hem in productie te nemen.
We keren nog even terug in de tijd: in 2011 reden er nog geen Tesla’s rond bij ons en waren puur elektrische concepts zeldzaam. Dat uitgerekend Rolls-Royce zich in deze niche waagde, was verbluffend voor een merk dat gekend staat om zijn grote behoudsgezindheid.
Om zichzelf zoveel mogelijk kans op slagen te geven verfijnde Rolls-Royce zijn concept. Het idee houdt ook steek: wat is er beter dan een elektromotor om het comfort, de stilte en de afwezigheid van trillingen in de beste auto ter wereld nog te maximaliseren? In de achteras zaten twee elektromotoren voor een gezamenlijk vermogen van bijna 400 pk en een koppel van 800 Nm.