Lotus wilde een legendarisch model, de Elan, weer tot leven wekken. Van een kleine sportwagen uit de jaren 60 met motor voorin evolueerde de Elan naar een sprintbom met motor centraal achterin. Het gewicht was met 1,3 ton meer dan verdubbeld tegenover het originele model, maar het vermogen maakte een serieuze sprong voorwaarts. Van ongeveer 130 pk 50 jaar geleden tot 450 pk!
Licht en krachtig
In de 21ste eeuw is een gewicht van 1,3 ton voor een sportwagen met vierliter V6 bijzonder weinig. De veiligheidsnormen, comfortuitrusting, en het vermogen van de motor hadden nog weinig te maken met het verleden, maar de verhouding gewicht/vermogen was gunstiger dan ooit! Onder de motorkap stopte Lotus immers een V6 van Toyota. Met een cilinderinhoud van 4 liter produceerde hij 450 pk en 465 Nm.
Eersteklas prestaties
De Brit haalde 310 km/u en deed 3,5 seconden over 0-100 km/u. Lotus innoveerde ook met een automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten. Omdat de tijdsgeest erom vroeg, was er ook een alternatieve hybride aandrijving mogelijk, die de prestaties en het verbruik optimaliseerden.
Commercialisering
De auto zou drie jaar later, in 2013, in productie gaan. Het merk ontwierp een tweezitter en een 2+2-configuratie. Net voor de commercialisering in 2013 trok Lotus om financiële redenen de stekker uit het project. Jammer, want deze Britse Porsche 911 had de wereld kunnen verbazen.