Jean-Francois Christiaens

7 OKT 2020

Vergeten concept: Maserati Kubang GT Wagon, vergeten voorloper

In 2002 brak Porsche alle codes door zich met de Cayenne aan een SUV te wagen. Een gewaagde zet, die de woede van de puristen opriep… maar die wel veel geld in het laatje bracht. Maserati rook een kans en ontwikkelde snel plannen voor een SUV.

20201007060048mas1.jpg

Maak kennis met de Kubang GT Wagon, die halverwege tussen een break en een SUV zit. De conceptcar was in de eerste plaats gericht op de Amerikaanse markt en werd in 2003 onthuld op het salon van Detroit. Om snel en efficiënt te kunnen werken was hij niet gebaseerd op het platform van de Quattroporte, want dat model leende zich niet bepaald voor dergelijke oefeningen, maar wel op de structuur van de… Audi A8.

20201007060048mas3.jpg

Op papier had de auto alle troeven in handen: vierwielaandrijving, een laag zwaartepunt, een perfecte gewichtsverdeling en tot slot een dikke biturbo-V8 van het merk met de drietand zelf. Die laatst ontwikkelde bijna 370 pk en was gekoppeld aan een gerobotiseerde zesversnellingsbak, die meteen de grootste zwakke plek van het model was.

20201007060049mas2.jpg

Het project leek al vrij vergevorderd, maar Maserati en Audi slaagden er maar niet in om tot een overeenstemming te komen voor een contract en de Kubang GT Wagon viel in het water. Pas in 2011 kwam er opnieuw een Kubang in de vorm van een conceptcar. Deze keer kreeg die wel een vervolg, al moesten we daarvoor wachten tot 2016. Toen werd namelijk eindelijk de langverwachte SUV Levante onthuld. Maserati heeft er dus liefst 14 jaar over gedaan om Porsche van antwoord te dienen in dit segment.
Advertentie
Advertentie
Advertentie