De eerste Juke kwam op de markt in 2010 en werd een enorm commercieel succes, met meer dan een miljoen verkochte exemplaren. Hij is verantwoordelijk voor de explosieve groei van het segment van de stads-cross-overs. Vandaag is de concurrentie echter moordend tussen de kleine SUV’s maar de tweede Juke blijft een interessant aanbod dankzij een subtiele combinatie van comfort en sportiviteit.
Dynamisch design
De eerste generatie had een design vol bolle vormen en met opvallende kleuren zodat hij niet onopgemerkt voorbijkwam. Deze tweede generatie kiest dezelfde lijnen als zijn voorganger, maar rekt ze wat uit waardoor hij dynamischer en gespierder oogt. Het is ook afgelopen met de accenten in levendige kleuren, voortaan is de Juke volwassener.
Verzorgd interieur
Hetzelfde geldt voor het interieur, waar het dashboard vol ronde vormen en kleuren plaats heeft gemaakt voor een soberder geheel. De materiaalkwaliteit is mooi, vooral met het alcantara op het dashboard en de middenconsole. Je waant je bijna in een premiummodel. Het stuur, de stoelen en de rest van de kunststoffen zijn mooi geassembleerd en geven een kwaliteitsgevoel. Het nep-koolstofvezel in deze sportieve versie heeft daarentegen iets van goedkope tuning…
Niet voor claustrofoben
Het dynamische uiterlijk brengt echter ook de nodige beperkingen met zich mee. Om een soort coupéstijl te kunnen behouden zijn de klinken van de achterdeuren nog steeds in het koetswerk verborgen. Ze zitten vrij hoog en verticaal waardoor ze zich lastig met één hand laten bedienen en zelfs bijna onbereikbaar zijn voor kinderen. Op de achterbank lijkt de ruimte vrij aangenaam dankzij de langere wielbasis in vergelijking met de vorige generatie. Maar zodra de deuren sluiten, blijkt er maar weinig glasoppervlak te zijn. De hoge gordellijn komt het design ten goede maar niet het zicht naar buiten van op de achterbank.
Multimedia en technologie
Qua technologie en rijhulpsystemen heeft de Juke zijn rivalen niets te benijden. Hij heeft zelfs een functie met de naam Bose® UltraNearfield, met luidsprekers in de zijkanten van de hoofdsteunen.
Die moeten een klankbeleving in 360 graden bieden. In de praktijk blijkt het toch vooral om een gadget te gaan dan om een echte revolutionaire luisterervaring. Maar goed… Voor wat de rijhulpsystemen betreft kan deze Juke zelfstandig rijden op de snelweg zo lang je het stuurwiel stevig vastklemt met beide handen. Iets waar de auto je trouwens de hele tijd aan herinnert.
Rijervaring vol compromissen
Een compromis is zelden positief. Toch geldt dat wel voor de Juke, die sportiviteit en comfort perfect met elkaar verzoent. Voor wat het sportieve kantje betreft valt bij het instappen in de eerste plaats de rijhouding op. Je zit vrij laag in omklemmende stoelen en alle bedieningselementen vallen goed in de hand, vooral dan de snelheidspook die niet liever vraagt dan dat hij wordt bediend. Het motor-versnellingsbakgeheel vormt een perfecte combinatie. De motor is bovendien zeer, zeer stil. De rol- en stroomlijngeluiden doen echter wat af aan dat mooie plaatje.
Tot slot vertoont de auto ook weinig rolneigingen ondanks een ophanging die oneffenheden mooi verteert. Hij rijdt dus comfortabel, zelfs met de 19-duimvelgen onder de testwagen.
Competitief budget
De basisprijs van de Juke ligt op 20.990 euro. Deze N-Design komt echter al aan 25.790 euro. Daar moet dan wel niet veel meer aan worden toegevoegd. De enige beschikbare opties zijn een alcantara stoelbekleding en een pack met rijhulpsystemen. Dat is een competitief prijskaartje voor een goed uitgeruste auto. Het is wel oppassen met het verbruik van de kleine 1.0-turbobenzine van 117 pk, dat bij een pittige rijstijl kan oplopen. Wij klokten onze test af op bijna 8,0 l/100 km.
Ons verdict
De eerste generatie had veel van een groot kinderspeeltje, maar deze tweede versie is volwassener en gespierder. Hij schittert door een comfortabele manier van rijden, een soepele en efficiënte motor en een uitstekende rijhouding. Een vreemd compromis, dat echter vrij goed werkt aan boord van deze Nissan. Kortom, de nieuwe Juke is een fijne cross-over voor de stad… op voorwaarde dat je kinderen groot genoeg zijn om aan de deurklinken te kunnen en dat eventuele passagiers voor de achterbank geen last hebben van claustrofobie.