Renault heeft meer gemaakt dan succesvolle kleine stadsauto’s en bescheiden verkopende grote berlines. De Fransen waagden zich ook aan sportwagens. In 1990 deed Renault ons dromen met dit conceptmodel, Laguna.
Met zijn rond koetswerk, twee zitplaatsen en afwezige voorruit deed dit conceptmodel denken aan de roadsters van de jaren 60. Aluminium en composietmaterialen beperkten het gewicht. Met amper 900 kilogram en een 2.0 turbobenzine van 210 pk centraal achterin haalde de Laguna 100 km/u in 6 seconden en ging hij door tot 250 km/u.
Als goed conceptmodel was de Laguna meer dan een aantrekkelijke sportieveling. Er waren ook innovaties, zoals een wegklapbare rolkooi achter de passagiers, en om de afwezigheid van een voorruit te compenseren ontwikkelde Renault futuristische brillen met ingebouwde speakers.
Uiteindelijk zag deze roadster nooit het daglicht. Tenminste: niet met deze futuristische vorm. De naam ‘Laguna’ bleef wel meer dan 20 jaar in omloop als grote berline. De filosofie van deze roadster werd in 1996 wel opnieuw gebruikt, maar dan als de Renault Spider.