En zo schudde Volkswagen in 1992 de Chico uit zijn mouw. Deze concept car verbaast om te beginnen door zijn afmetingen: met een lengte van 3,15 meter en een breedte van 1,6 meter lijkt de Chico een kleine auto in vergelijking met... een Polo, die 60 centimeter langer was! Natuurlijk kan de Chico met dergelijke afmetingen geen aanspraak maken op de interieurruimte van een paleis: de achterbank kan hoogstens dienst doen voor het occasioneel vervoeren van kinderen... Maar wat hij in lengte verliest, probeert de Chico goed te maken in de hoogte, en is hij met zijn 1,48 m hoger dan een Passat uit die tijd, waardoor een verhoogde rijpositie mogelijk is. Vooraan voorzagen de ingenieurs viervoudig bewegende scharnieren om de toegang te vergemakkelijken
Topuitrusting!
Volkswagen voorziet zijn kleine stadsauto van een uitrusting zoals die in een premium berline van toen, met airconditioning met een actieve koolstoffilter, verankeringspunten voor kinderzitjes achteraan en parkeersensoren! Wanneer de Chico in de zon geparkeerd stond, zorgde een dak van fotovoltaïsche cellen ervoor dat de airconditioning kon blijven draaien om zo de cabine op een redelijke temperatuur te houden.
Een zeer avant-gardistische aandrijving
De klap op de vuurpijl zat onder de motorkap. De verbrandingsmotor was een half blok uit de Golf, een 0,6 liter tweecilinder met 34 pk. Tussen de motor en de handgeschakelde versnellingsbak: een asynchrone elektromotor van 6 kW die dienstdoet als vliegwiel. De Chico was dus een hybride die 20 km volledig elektrisch kon rijden, dankzij een nikkel-hydride batterij. Die kan worden opgeladen via een stopcontact, door kinetische energie of door de elektriciteit terug te winnen die wordt geleverd door de elektromotor die als dynamo werkt...
Vergeten...
Zelden was een concept car zo verregaand uitgedacht in zijn technische ontwikkeling. De Chico lijkt zo volmaakt dat het verbaast dat hij niet in productie ging. Vooral zijn zeer geavanceerde motor had ook op andere modellen van het merk gebruikt kunnen worden. Helaas gebeurde dit niet en verdween project naar de catacomben bij VW...