De Volvo 480 werd geproduceerd van 1986 tot 1995. De opstelling was ongebruikelijk: vier zitplaatsen, omhuld door een driedeurs koetswerk dat het midden hield tussen een coupé, een klassieke hatchback en een verkorte break.
Gesneuveld
In 1987 kondigden de Zweden aan dat ze een cabrioletversie van de 480 wilden bouwen. Maar het zou tot 1990 duren vooraleer Volvo met een prototype voor de dag kwam. Dat gebeurde op het salon van Genève. De Volvo 480 Cabrio kreeg een stoffen kap, en de twee zitplaatsen achteraan sneuvelden.
Turbo
Onder de motorkap stopte Volvo onder meer de topmotor van zijn gesloten 480: de 1.7 turbo. Die ontwikkelde 120 pk en 175 Nm. De Zweden bouwden nog enkele andere prototypes, om uiteindelijk tegen begin 1991 klaar te zijn voor de productie.
Failliet
Maar voor de productieband werd opgestart, ging een van de toeleveranciers van onderdelen voor de 480 Cabrio failliet. Bovendien gingen er geruchten de ronde dat de veiligheidsbescherming wanneer de auto overkop zou gaan, niet helemaal optimaal was. Volvo trok daarop de stekker uit het hele project.
Vandaag
De Zweden flirtten ook nog even met een targamodel, maar ook dat werd nooit geproduceerd. Kom je vandaag toch een dakloze Volvo 480 tegen, dan gaat het gegarandeerd om een gesloten model waar het dak werd van afgehaald. Zo was er onder meer een Belgisch bedrijfje gespecialiseerd in deze nabewerking. De spirituele opvolger van de Volvo 480, de C30, hield uiteindelijk het dak ook netjes op zijn plaats.