Wim Bervoets

13 DEC 2017

Vergeten model: Alpina B12 Coupé, de alternatieve M8

Nu BMW binnenkort de 8-Reeks van onder het stof haalt, komt de originele coupé uit de jaren 90 terug onder de aandacht. Maar de Duitse constructeur Alpina had nog iets veel specialer in zijn gamma dat op de originele 8-Reeks gebaseerd was…

Toen BMW eind 1989 zijn 8-Reeks voorstelde, waren sommige fans van het Beierse merk ontgoocheld: de nieuwe coupé bleek een minder sportief karakter te hebben dan de 6-Reeks die hij opvolgde (en die onder meer de M635 CSi in zijn rangen telde). De 8-Reeks? Die was meer op gran turismo gericht.

Alpina aan de slag

De Duitse constructeur en oorspronkelijke BMW-tuner Alpina hoefde daarom niet lang na te denken. Het toog aan de slag met de kolossale atmosferische vijf liter grote V12, en toonde eind 1990 het resultaat. De Alpina B12 5.0 Coupé kreeg niet alleen de typische Alpina-behandeling binnenin en aan de buitenkant, maar ook een aangepast chassis, en vooral: een krachtigere motor.

Pk-boost

Het vermogen steeg van 300 naar 350 pk, het koppel van 450 naar 490 Nm. Gekoppeld aan een viertrapsautomaat resulteerde dat in een sprint van 0-100 km/u in 6,8 seconden en een topsnelheid van 281 km/u. De BMW 850i was begrensd op 250 km/u, Alpina kon dankzij de juiste banden de topsnelheid veilig verhogen. De productie? Die bleef bijzonder exclusief: Alpina bouwde slechts 97 exemplaren van de B12 5.0 Coupé.

850 CSi en B12 5.7

In 1992 stelde BMW de 850 CSi voor. Die verpakte een grotere V12: het nieuwe blok was 5,6 liter groot, produceerde 380 pk en 550 Nm. Muziek in de oren van Alpina: dankzij enkele ingrepen, waaronder een scherpere nokkenas en een vrijere in- en uitlaat, en een tot 5,7 liter vergrote cilinderinhoud presenteerde het merk eind 1992 zijn B12 5.7 Coupé, goed voor 416 pk en 570 Nm. De prestaties: 0-100 km/u in 5,8 seconden en een topsnelheid van iets meer dan 300 km/u.

Nog minder

Van de B12 5.7 werden er in totaal 57 exemplaren geproduceerd. Opmerkelijk: kreeg de 850 CSi een manuele zesversnellingsbak, dan namen 47 van de 57 exemplaren die over. De overige 10 kregen een door Alpina zelf ontwikkelde halfautomaat, waarbij sensoren het koppelingspedaal vervingen. Wanneer je de schakelpook bewoog, werd de koppeling bediend.

Vandaag

De Alpina B12 Coupé kan met recht en reden worden beschouwd als een exclusieve auto. Omdat BMW op een prototype na geen M-versie van zijn 8-Reeks bouwde, wordt deze Alpina wel eens gezien als de alternatieve M8. Tel daar nog eens de beperkte productie bij, en het hoeft niet te verbazen dat een B12 5.0 voor vlot € 60.000 van eigenaar wisselt. Voor een 5.7 wordt iets meer gevraagd, een exemplaar met de Shift-Tronic-halfautomaat wordt op € 120.000 geschat.

Advertentie
Advertentie
Advertentie