De wat? De XC40, Volvo’s eerste compacte SUV en het model dat het CMA-platform inluidt, het Zweedse Compact Modular Architecture-platform dat onder alle 40-modellen zal huizen. Staan de V90, S90, XC90 en XC60 op het grotere SPA-platform, dan vindt de basis van de XC40 binnenkort zijn weg ook naar de opvolger van de V40.

Dat is goed nieuws voor ons land. Om zijn productie te stroomlijnen, heeft Volvo de assemblagelijn van de grotere SPA-modellen immers naar Zweden verhuisd, maar krijgt de fabriek in Gent de primeur voor de CMA-modellen. Deze XC40 rolt dus in België van de band.

Ambitieus

De Volvo XC40 beschouwden de Zweden als een “XS-SUV”, een segment waarin onder meer de Audi Q3, BMW X1 en Mercedes GLA in uitkomen – om alleen de Duitse premiummerken te noemen. Bij de volumemerken passen ook de Duster, Qashqai en Tucson in dat segment. En dan vergeten we nog de modellen uit de Volkswagen-groep: de Ateca, Tiguan en Karoq. Toch ziet Volvo een deel van de koek weggelegd voor de XC40.

Anders en vertrouwd

Wie een doorslagje had verwacht van de XC90 en XC60 is eraan voor de moeite: het Volvo-radiatorrooster en de T-vormige dagrijlichten zijn weliswaar aanwezig als kenmerken van het huis, maar een blik op de gordellijn en de contrasterende dakkleur zeggen dat de Zweedse ontwerpers voor deze XC40 meer vrijheid hebben genomen. Het geheel oogt dankzij enkele subtiele lijnen scherp en hoekig, en is 4,43 meter lang, 1,86 meter breed en 1,65 meter hoog.

Binnenin oogt alles wel vertrouwd: de minimalistische middenconsole wordt ook in de XC40 gedomineerd door het verticale infotainmentscherm, en de tellers, bedieningsorganen en zetels komen bekend voor. Diezelfde zetels houden vast aan de Scandinavische comforttraditie, en zitten en steunen dus goed. De inzetstukken zijn wat hipper en blitser, de gebruikte materialen voelen hier en daar wat lichter aan dan in de grotere XC90 en XC60, maar zijn wel op niveau.

Ruimte… en ook niet

Qua interieurruimte heb je in Volvo’s kleinste SUV geen klagen: vooraan zit je royaal, ook achteraan is er voldoende been- en hoofdruimte voor twee volwassenen. De kofferruimte is met 460 tot 1.336 liter kleiner dan sterke spelers zoals de BMW X1 en VW Tiguan. Ze is wel moduleerbaar, met onder meer een elektrische kofferklep, een 60/40 neerklapbare achterbank die je vanuit de koffer kunt neerklappen en die een vlakke laadvloer creëert, een dubbele kofferbodem en heel wat ruime en praktische opbergvakken en bevestigingshaken.

Startmotor

Bij de lancering voorzien de Zweden voorlopig maar twee motoren: de D4-zelfontbrander en de T5-turbobenzine. Beide viercilinders zijn twee liter groot. De dieselmotor is 190 pk en 400 Nm sterk, haalt 100 km/u vanuit stilstand in 7,9 seconden en bereikt een topsnelheid van 210 km/u. De benzinemotor is 247 pk en 350 Nm sterk, en legt cijfers van 6,5 seconden en 230 km/u voor bij dezelfde oefening. Beide zijn standaard gekoppeld aan de Geartronic-achttrapsautomaat en vierwielaandrijving.

Daar komen snel enkele versies bij: de T3-driecilinder (156 pk, manueel, voorwielaandrijving) en T4 (190 pk, automaat, voor- of vierwielaandrijvng) aan benzinekant, en de D3 (150 pk, manueel of automaat, voor- of vierwielaandrijving) aan dieselkant. Hybrides en elektrische varianten staan later in zijn levenscyclus ook op het programma, maar daarover wou Volvo nog niets kwijt.

Onderweg

Tijdens de presentatie namen we het stuur van de D4-dieselmotor. Die valt meteen op door zijn werkingsstilte: hij lijkt uitzonderlijk goed gedempt. Pas wanneer je hem echt aanspreekt, laat hij van zich horen, maar verder laveert hij vlot en koppelrijk door het verkeer. De achttrapsautomaat lijdt aan dezelfde kwaaltjes als in de grotere Volvo’s: hij werkt voorbeeldig bij een ontspannen rijstijl maar laat zich niet graag opjagen. Dan twijfelt hij en schrikt hij wakker, met springerige reacties tot gevolg.

Maar een sportieve rijstijl is niet iets waar de XC40 op aanstuurt: daarvoor is het stuur te licht en ligt de D4 te zwaar in de neus, waardoor hij breed wil gaan in de bochten. Ook het koetswerk helt over in de bochten, maar uiteindelijk blijft het binnen de perken. De ophanging is soepel, de demping vergevingsgezind: deze Zweed laat zich het best comfortabel degusteren.

Echte Volvo

En Volvo’s sterke punt, de veiligheid? Dat staat ook op niveau: we noteren onder meer een uitgebreide rijstrookassistentie, vermoeidheidswaarschuwing en verkeersbordherkenning, een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en uitgebreide voetgangerherkenning, en uitgebreide parkeerhulp. Het Pilot Assist-systeem, dat met behulp van een adaptieve snelheidsregelaar en rijstrookassistentie de XC40 zowat zelfstandig over de snelweg doet rijden – het stuur vasthouden en van rijstrook wisselen moet je wel nog zelf doen, kan uiteraard niet ontbreken.

Prijzen

Rest er ons alleen nog even naar de prijs te kijken. Instappen doe je binnenkort in de XC40 bij de T3, voor € 30.400. De basisdiesel, de D3, kost € 32.950. De lanceringsversies, de D4 en T5, kosten respectievelijk € 40.100 en € 44.400. Tenzij je voor een van de 359 “Launch Editions” kiest, die weliswaar € 48.700 (D4) en € 50.900 (T5) kosten, maar wel standaard volledig zijn uitgerust.

En Care by Volvo? Dat systeem waarbij je voor een periode van twee jaar een XC40 betaalt via een maandelijkse huurprijs en waar alle kosten zijn inbegrepen, is nog niet beschikbaar in ons land. De conciërgedienst, die je auto ook oppikt voor een onderhoudsbeurt en gewassen en volgetankt terugbrengt, zou begin 2019 beschikbaar moeten zijn.

Besluit

Volvo’s eerste compacte SUV heeft net als zijn grotere broer, de XC60, heel wat troeven in hand om een schot in de roos te worden: aantrekkelijke looks, een ruim interieur en kwalitatieve afwerking, en een comfortabel en veilig rijgedrag. Gelukkig maar, want die zal hij nodig hebben om een stevige positie te verwerven tussen de premium-SUV's waar hij het tegen opneemt.