Aan het einde van de jaren '80 wordt Audi meer 'premium' en neemt het BMW in zijn vizier! Nadat het in 1988 een coupé lanceerde op basis van de 80 (B3), ontwierp het in 1991 een cabrioversie die het daaropvolgende jaar gecommercialiseerd werd. Met zijn elegantie, verzorgde afwerking en perfect bestudeerde concept weet hij de kapitaalkrachtige jongere generatie te verleiden... In tegenstelling tot BMW, biedt het merk met de vier ringen bij de lancering maar één motor aan. Maar wat voor één: een 2,3 liter grote vijf-in-lijn die 133 pk levert! Hij is dan wel dorstig, maar zijn atypische melodie past perfect bij het rijden met de haren in de wind!

Uitgebreider palet

Ondanks de motor die weet te charmeren, kan de Audi Cabriolet zich niet even sportief voordoen als de BMW 3 Reeks Cabrio, zijn grootste concurrent. Hij is eerder gericht op een aangenaam comfort en een GT-aanpak. Doorheen de jaren wordt het motorenpalet uitgebreider, van 1,8 en 2,0 liter viercilinders (met respectievelijk 125 en 115 pk), tot V6-blokken met een cilinderinhoud van 2,6 of 2,8 liter (150 tot 174 pk), en zelfs een TDI met 90 pk!

Vandaag

Voor de verzamelwaarde ga je beter voor de vijfcilinder, of zelfs de V6, maar vergeet de luidruchtige TDI! Als betrouwbare auto die lang aan belachelijk lage prijzen te koop was, heeft de Audi Cabriolet een moeilijke periode achter de rug, die nog niet helemaal afgelopen is. Een mooie en perfect onderhouden model is dus zeldzaam! Vraag alle onderhoudsfacturen en check of alle elektrische elementen in goede staat zijn en werken.