De in 1972 gelanceerde en gedurende 10 jaar gebouwde 5 Reeks E12 verving de Neue Klasse. Zijn design, dat we danken aan Paul Bracq, zet in op verschillende thema’s: elegantie, soberheid en sportiviteit. Een DNA waar BMW gedurende ettelijke decennia aan vast zal houden! In het interieur draait alles om comfort, met grote raamoppervlakken en stevige zetels, zoals het hoort, en sportiviteit, met instrumenten die op de bestuurde gericht zijn en een bestudeerde ergonomie.
Viercilinder om mee te beginnen
Bij zijn introductie werden enkel de 520 en 520i (viercilinders met 115 of 130 pk) aangeboden. Om van de zescilinder te kunnen genieten, was het wachten tot het eind van de zomer van 1973, met de 525. Al snel liet het merk zich meeslepen op motorisch vlak en de 5 Reeks zocht het hogerop met de 528 (165 pk), terwijl hij met de 518 (90 pk) ook een nieuw instapmodel bood.
Evoluties
In 1976 ging BMW over tot een bescheiden facelift: het silhouet was immers zo goed ontworpen dat Paul Bracq's meesterwerk niet verknoeid mocht worden! Ook de motoren krijgen enkele updates: daarmee merken we vooral de komst van een zescilinder op onder de motorkap van de 520 en een 528i die vooraan over 184 pk beschikt! Daarmee is de 5 Reeks in staat het op te nemen tegen gerenommeerde sportwagens en kan hij snelheden halen tot 210 km/u!
M535i
Maar de kers op de taart is de M535i die in 1979 op de markt kwam. Qua uiterlijk is hij virieler en onder de motorkap biedt de 3,5-liter zescilinder 218 pk voor een top van 220 km/u! Deze zeer levendige BMW vereist een zeer nauwkeurige besturing op nat wegdek...
Vandaag
Natuurlijk gaapt er tussen een viercilinder met automatische versnellingsbak en een M535i een kloof wat rijplezier, prestaties en... prijs betreft! Reken op ongeveer 6.000 euro voor een correcte 518 tot bijna 50.000 euro voor een absoluut perfecte M535i! Tussen deze twee uitersten lijkt een 528i ons het perfecte compromis: reken op iets minder dan 20.000 euro.