De ontwikkeling van de Ford Mustang was één van de slechtst bewaarde geheimen in de geschiedenis van de autowereld... Dat is ongetwijfeld één van de redenen waarom de Chrysler groep de ontwikkeling van zijn eigen 'compacte sportieveling' versnelde! Aanvankelijk zou hij 'Panda' gaan heten, maar de mooie Plymouth werd uiteindelijk omgedoopt tot 'Barracuda', de grote roofvis die waarschijnlijk een virieler beeld oproept dan de zachtaardige Chinese knuffelbeer. 

Budgetprobleem...

Net als de Mustang, die gebaseerd was op de Ford Falcon, deelde de Plymouth Barracuda zijn basis met de populaire Plymouth Valiant, het zustermodel van de Dodge Dart. Helaas is het budget dat de Chrysler groep uittrekt voor de ontwikkeling van dit nieuwe model in niets te vergelijken met wat Ford voor zijn Mustang voorzien had! Chrysler spitste zijn inspanningen immers toe op wat volgens het bedrijf de revolutie van de toekomst zou zijn: de Turbine! Toen hij op 1 april 1964 op de markt kwam, leek de Barracuda op een Valiant met een sportiever uiterlijk. Op motorisch vlak veranderde er niets: Plymouth bood twee zes-in-lijn motoren en een 4,5-liter V8 aan, met vermogens van 100 tot 180 pk. In tegenstelling tot de Mustang wass er bovendien maar één koetswerkstijl gepland: een 'Fastback' coupé.

Evoluties

Tegenover de Mustang, die qua look veel aantrekkelijker was, gespierdere motoren bood en kon profiteren van een absoluut waanzinnig marketingbudget, had de Barracuda moeite om klanten voor zich te winnen. Plymouth begon daarom een vermogenswedloop en presenteerde de meest explosieve van alle versies, de Formula S! Met zijn 235-pk sterke 'Commando' V8, stevigere demping, zijn toerenteller en speciale velgen is dit de brutaalste van alle Barracuda's! Genoeg om Ford de loef af te steken? Niet echt: niemand minder dan Carroll Shelby hield zich bezig met de Mustang en zorgde voor een versie met meer dan 300 pk.

In 1967 besloot Plymouth zijn model volledig te herzien. De Barracuda kreeg een nieuw levensadem en eindelijk ook een koetswerk en mechaniek die bij zijn sportieve roeping paste: de V8 werd tot 7,2 liter vergroot en ontwikkelde bijna 400 pk! Maar in 1974 komt er een einde aan het verhaal van de Barracuda, wanneer de wetgeving de motoren nekt.

Vandaag...

Wie vandaag een Barracuda van de eerste reeks koopt, gaat voor originaliteit. De eerste Barracuda's, zeldzaam aan deze kant van de Atlantische Oceaan, zijn niet erg duur, met prijzen die beginnen bij 15.000 euro voor een zescilindermodel met werk aan. Voor een authentieke ‘Formula S’ in goede staat betaal je meer, met prijzen tot 50.000 euro of zelfs meer.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: