Iedereen kent Volkswagens meesterzet uit 1974 met de Golf GTI. Een model dat bedoeld is voor een bescheiden productievolume wordt de start van een segment dat ook vandaag nog steeds erg succesvol is. Ford is zich daarvan bewust en ontwikkelt daarom in de jaren 1980 verschillende sportieve versies van zijn Escort, van de XR3 met 96 pk tot de RS1600 Turbo met 132 pk!
De XR3 is de mild-sportieve versie, die eerder is gemaakt voor vlotte plezierritten dan voor wilde stoeipartijen. De uiterlijke aanpassingen blijven discreet, terwijl het vermogen bescheiden is voor een sportieveling. In 1986, wanneer de Escort aan zijn vierde generatie begint, wint het vermogen een tiental paardjes dankzij de komst van injectie onder de motorkap. Met 105 pk is de XR3i nog altijd geen pk-monster, maar werpt hij zich eerder op als een wat meer snobistische versie van de Escort.
Technische kenmerken
Onder de motorkap is enkel oeroud nieuws te vinden: een viercilinder in lijn van 1,6 liter met 105 pk, voorwielaandrijving en een manuele vijfversnellingsbak. Qua prestaties kan de Escort niet wedijveren met de Peugeot 205, Golf GTI en dergelijke meer. Het rijgedrag is nog slechter, met een plomp en onderstuurd evenwicht dat ver verwijderd is van de levendigheid en het evenwicht van een Peugeot 205 GTI, laat staan van een Renault 5 GT Turbo.
Dus?
De Escort XR3i is dus geen raszuivere sportieveling. Ford wist dat ook en pas met de lancering van de cabrioversie kreeg het model zijn volledige bestaansrecht. De erg soepele motor maakte mooie uitstapjes op het koppel mogelijk, met een elleboog rustend op de deur, zonder dat je ten allen prijze tot het uiterste moest gaan. Vandaag is het model zo goed als volledig uit het verkeer verdwenen. Ga uit van zo’n 3.000 euro voor een exemplaar in goede staat… Maar het zal niet gemakkelijk zijn om er een te vinden!