De geschiedenis van deze Lagonda begint bij een zekere Walter-Owen Bentley, oprichter van het gelijknamige merk. In 1931 deed de crisis zijn werk: het merk ging in liquidatie en werd opgekocht door Rolls-Royce. De gedesillusioneerde Bentley kreeg in 1935 de smaak weer te pakken toen Alan Good van Lagonda, dat in even zwaar weer verkeerde, hem vroeg om een topmodel te ontwikkelen.
Briljant ingenieur
Bentley, een briljant ingenieur, ontwierp een geweldige V12 die over de modernste technologie beschikte: een nokkenas per cilinderbank, riemaandrijving en een motorblok dat deels gegoten was en deels uit aluminium bestond. De 4,5 liter grote motor produceerde 180 pk bij een voor die tijd hoog toerental: 5.000 tpm. Samen met designverantwoordelijke Frank Feeley creëerde hij een van de meest sensationele vooroorlogse auto’s.
Le Mans
De Lagonda werd voorgesteld in 1936 maar ging pas twee jaar later in productie. Het potentieel was aanwezig: een test op Brookland wees uit dat de auto ruim 160 kilometer kon afleggen in een uur. Voor die tijd was dat bijna ongezien.
Alan Good besliste daarop om twee speciaal geprepareerde modellen in te zetten in de 24 Uren van Le Mans van 1939. Ondanks een voorzichtige racestrategie overtroffen de resultaten de verwachtingen: de auto’s eindigden op de derde en vierde plaats. Helaas beïnvloedde de onrust in Europa de autoproductie, en na amper 185 exemplaren kwam de carrière van deze Lagonda tot een abrupt einde.
Vandaag
Deze technisch en stilistisch uitzonderlijke Lagonda V12 is niet een van de meest gegeerde auto’s uit zijn tijd. Vreemd, gezien zijn afkomst en merkimago. In het buitenland stoot je wel eens op een exemplaar, en dan betaal je 400.000 euro of 500.000 voor een cabriolet. Dat is in verhouding niet veel, maar let wel op: de V12 is geen makkelijke motor en vereist de zorgen van een expert.