In 1953 bracht Lancia de Appia op de markt als een kleine broer voor de Aurelia. Voor kenners behoeft hij ongetwijfeld geen introductie, zo sterk is de gelijkenis tussen de twee broers. De Appia is iets compacter (minder dan 4 meter) en heeft een kleinere motor (1.1-viercilinder), maar de afwerking en spitstechnologie moesten destijds voor niemand onderdoen, met onder meer een V-motor met smalle blokhoek en zijdelingse nokkenassen. Je moet niet verder zoeken, enkel Lancia bood destijds zo’n oplossing aan.
Evoluties
Doorheen de jaren werd de motor steeds potenter: hij ging van 38 naar 43 pk in 1956 met de introductie van de tweede reeks en vervolgens naar 48 pk in 1959. Vanaf de helft van de jaren ’50 kregen Appia’s vaak een koetswerk van de grootste designers: Vignale, Pininfarina en Zagato… De vederlichte producten van die laatste schitterden trouwens in de autosport.
5 dingen die je moet weten voor je koopt:
- De Zagato’s zijn met voorsprong de meest gegeerde versies en voor sommige exemplaren wordt bijna 200.000 euro gevraagd.
- De oorspronkelijke berline met in tegengestelde richting openzwaaiende deuren is een echt koopje: je vindt er in Italië voor minder dan 10.000 euro. Gezien de stamboom, de zeldzaamheid en het historische belang van het model is dat niets…
- Waar moet je hem laten onderhouden? Waar vind je onderdelen? Op beide vragen bestaat geen eenvoudig antwoord, maar er zijn hier en daar zeldzame garages en circuits…
- De Lancia Appia zat verrassend goed in elkaar en kende geen grote ontwerpfouten. Hij is best solide zodra hij op punt is gezet.
- Talrijke berlines hebben het stuurwiel rechts, een oude traditie waar het merk begin de jaren ’50 zeer aan gehecht was…
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: