De productie begon dan wel 50 jaar geleden, het publiek kreeg zijn lijnen voor het eerst drie jaar eerder te zien. Op het salon van Frankfurt in 1965 toonde Opel deze tweezitter voor het eerst. Dit jaar zal hij trouwens eregast zijn op de “Bodensee Klassik”, het Duitse oldtimersalon dat begin mei plaatsvindt.

Atypisch

Maar terug naar de jaren 60. Het publiek was toen gewend aan klassieke koetswerken, en de conceptcar die “Experimental GT” heette, trok meteen de aandacht. Vloeiende lijnen, met klaplichten vooraan, gevormde wielkasten en een scherpe kont. De lijnen hadden iets weg van een colaflesje. Het publiek en de pers waren weg van het concept, dus werd het productielicht op groen gezet. Drie jaar later ging de productie finaal van start.

Half Frans

Opel werkte voor de productie samen met de Franse koetswerkbouwer Chausson et Brissonneau & Lotz. De Fransen deden de assemblage, het lakwerk en het interieur, waarna het koetswerk naar Duitsland ging voor de montage van de motor en het onderstel.

60 of 90 pk

Klanten konden kiezen uit twee motoren: een 1.1 van 60 pk uit de Kadett, of een 1.9 van 90 pk uit de Rekord. De GT 1900 kende het meeste succes. Die zette namelijk prestaties neer die pasten bij de sportieve GT. 0-100 km/u duurde 11,5 seconden en de topsnelheid bedroeg 185 km/u. In de meeste gevallen – althans in Europa – dreef hij de achterwielen aan via een manuele bak met vier versnellingen. Aan de andere kant van de oceaan werd hij ook verkocht, als een soort “Europese mini-Corvette”. Daar kozen ze vooral voor een drietrapsautomaat.

Elektrisch en diesel

Dankzij zijn relatief lage zwaartepunt deed de Opel GT het begin jaren 70 niet slecht op circuit. In 1971 bouwde Georg von Opel, kleinzoon van de stichter van het merk, de GT om tot elektrische auto, als experiment voor wereldrecords. Hij haalde er bijvoorbeeld een topsnelheid mee van 189 km/u. In 1972 kreeg hij een dieselmotor en grondig herwerkt koetswerk om aan de slag te gaan op Opels testcircuit in Dudenhofen.

103.463 exemplaren

In 1969 toonde Opel de GT Aero op het salon van Frankfurt. Die cabrioletversie haalde echter nooit het productiestadium. Opel hield het uiteindelijk bij de coupéversie. Met succes: na vijf jaar had Opel 103.463 stuks geproduceerd. De productie werd relatief snel stilgelegd, in 1973 al.

Vandaag

Profiteren van zijn vijftigste verjaardag om een Opel GT op de kop te tikken? Dan vind je relatief makkelijk een exemplaar. Bovendien valt zijn prijs, afhankelijk van de staat, nog best mee. Reken op € 10.000 tot € 15.000.