Tijdens zijn 35-jarige carrière en verspreid over vier generaties wist de Seat Ibiza al bijna 5,5 miljoen klanten te verleiden. Om zijn B-segmenter alle kansen te geven, spaarde Seat kosten noch moeite: de laatste generatie mocht bijvoorbeeld als eerste het MQB A0-platform van de Volkswagen-groep inwijden, nog voor de VW Polo en Audi A1. Dat is niet alles: na de kleine Mii en de grotere Leon, en in afwachting van de Arona, krijgt de Ibiza er ook een versie op CNG bij.
Van TSI naar TGI
De 1.0 TGI is technisch gebaseerd op de 95 pk sterke 1.0 TSI. Bij zijn transformatie verloor de turbobenzine een handvol pk’s. Voortaan heeft hij er nog maar 90. De wijzigingen zorgen er ook voor dat er wat koppel verloren gaat: van 175 naar 160 Nm.
262 liter
Het blijft natuurlijk niet alleen bij motorwijzigingen: er moet ook nog een aardgastank geïnstalleerd worden. Die kan 13 kilogram gecomprimeerd gas opslaan en past volledig onder de koffervloer. Je verliest er niet alleen het reservewiel door, maar ook enkele liters koffervolume. Maar met 262 liter is er nog voldoende voor dagelijks gebruik. Voor een weekend- of verhuistrip is het nipt, maar de rugleuning van de achterbank is nog steeds klassiek neerklapbaar.
Bi-fuel
De Seat Ibiza TGI rijdt niet uitsluitend op aardgas, maar is eerder een bi-fuelversie. Hij geeft steeds de voorkeur aan CNG, maar als zijn 13 kilo’s opgebruikt zijn, schakelt hij automatisch over op benzine. De klassieke brandstoftank zit onder de achterbank, en zorgt met 40 liter voor een comfortabel rijbereik. Volgens de officiële cijfers zorgen beide reservoirs voor een gecombineerd rijbereik van 1.194 kilometer.
230 kilometer rijbereik
Dat is de theorie. In de praktijk sta je ongeveer om de 230 kilometer bij een CNG-pomp. Die duiken nog niet overal op, vooral niet in Wallonië. Betaal je de meerprijs van zo’n € 1.400 voor een TGI-versie vergeleken met een klassieke TSI, dan moet je natuurlijk maximaal profiteren van de lage prijs aan de pomp van aardgas om de investering te laten renderen. Bij een normale rijstijl verbruik je zo’n 5,5 tot 6 kilogram per 100 kilometer. De 13 kilogram in de aardgastank zorgen dus voor een reëel rijbereik van zo’n 230 kilometer voor de motor terug op benzinemodus overschakelt.
Snel en betaalbaar
Heb je een CNG-station in je buurt, dan duurt tanken maar enkele minuten en betaal je bovendien niet veel. De gemiddelde prijs voor CNG bedraagt minder dan € 1/kg, waardoor je voltankt voor € 13 en weer vertrokken bent voor 230 kilometer. Je betaalt dus ongeveer € 5,5/100 km. Als je gemiddeld € 1,3/l aan super 95 betaalt, is het alsof je met een Ibiza TSI rijdt die in de praktijk 4,2 l/100 km verbruikt.
Licht gewijzigde balans
De prestaties van de Ibiza TGI zijn zeker toereikend, al hoef je niet te aarzelen om de toerenteller de hoogte in te jagen om stevig te hernemen. De motor is verder soepel en discreet. Hij is zelfs iets minder luidruchtig dan de equivalente TSI. De Ibiza TGI gedraagt zich ook op alle vlakken veilig en beheerst. Wel merk je de gewichtsverplaatsing: de zwaardere achterkant doet de voorkant af en toe lichter aanvoelen. Dat zorgt soms voor een zwevend effect in het stuur en maakt de Ibiza TGI gevoeliger voor zijwind op snelwegen.
CO2
De TGI is beschikbaar in dezelfde uitrustingsversies als de andere Ibizas. Het instapniveau Reference begint vanaf € 16.690. Bovenaan het gamma staat de Ibiza Xcellence, die € 20.560 kost. Tussenin staat de versie Style, die je € 18.500 betaalt. Fiscaal interessant: de TGI stoot amper 88 g/km aan CO2 uit.
Besluit
We hadden in de praktijk gehoopt dat de Seat Ibiza TGI royaler op aardgas kon rijden en indien nodig ook even op benzine. Een grotere aardgastank was dus welkom geweest om de bezoekjes aan de pomp wat meer te spreiden. Want wie een Ibiza TGI koopt, wil uiteraard zo weinig mogelijk de benzinetank aanspreken, om zo optimaal te profiteren van de lage prijs van aardgas aan de pomp.