We keren terug naar het autolandschap van de jaren 1960: alle modellen zijn achterwielaandrijvers met een drievolumekoetswerk en een gietijzeren motor. De 16 bood daarentegen absoluut innovatieve oplossingen, die waren afgeleid van de… R4. Door de technische kenmerken van populaire autootjes (om niet te zeggen utilitaire modellen) toe te passen in een hoger gamma bedacht de 16 een heel nieuw genre… dat vandaag nog steeds van toepassing is.
Meer in detail betekent dat: een kofferklep, een sterk moduleerbare achterbank, voorwielaandrijving, een ophanging met grote wieluitslagen en een volledig lichtmetalen viercilinder. Bij zijn onthulling verraste het model, maar dat weerhield hem er niet van om goed te verkopen. Hij bleef zelfs in productie tot 1980. In de loop der jaren breidde Renault het gamma uit (tot 83 pk in de TS), werd de uitrusting verrijkt met onder meer elektrische ruiten (een première in een Franse auto) en kwam er in 1969 zelfs een automatische versnellingsbak.
Vandaag
De 16 rijdt fijn en wordt aangedreven door een onverslijtbare motor, maar heeft twee vijanden: te snel aangesneden bochten (daar reageert hij op met spectaculair onderstuur) en… roest. Een twintigtal jaar geleden kon je nog een Renault 16 op de kop tikken voor een goeie fles wijn en een stevige handdruk (of het scheelde toch niet veel), maar vandaag gaan mooiere exemplaren richting 10.000 euro. Dat is uiteindelijk nog een redelijk bedrag voor een zo belangrijk model, dat nog veel diensten kan bewijzen…