In de jaren 90 ging het Renault voor de wind. De Clio deed het goed, de Twingo begon potten te breken, en ook sportief had het Franse merk zijn zaakjes aardig voor elkaar: in de Formule 1 was Williams-Renault een dominante naam geworden.
Alpine?
Hoog tijd om de sportieve ambities nog meer in de kijker te zetten, vond Renault. Het wilde een sportwagen bouwen die zowel een straatversie als een circuitversie zou krijgen. Het dacht zelfs aan een eigen merkencup. En hoewel Alpine al een tijdje zocht naar een goeie opvolger voor de A610, koos Renault toch voor de marketingoplossing, en borduurde het met “Renault Sport” voort op het F1-succes.
Voorruit?
Het eerste prototype van de Renault Sport Spider werd getoond op het salon van Genève in 1995. Een jaar later rolden de eerste productieversies van de band in… de Alpine-fabriek van Dieppe. De Renault Sport Spider was een opmerkelijke verschijning geworden: een aluminium chassis, een koetswerk dat bestond uit met glasvezel versterkte kunststof en… een winddeflector in plaats van een voorruit.
Clio Williams
De tweezitter kreeg een 2.0 viercilinder met 150 pk centraal achterin, die ook dienst deed in de Clio Williams, en die was gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. Op die manier haalde de 930 kilogram wegende Renault Sport Spider een topsnelheid van 210 km/u. 0-100 km/u duurde 6,5 seconden.
Spartaans
Vanaf 1997 bood Renault ook een voorruit aan op zijn Renault Sport Spider, wat het dragen van een helm niet meer verplicht maakte. Toch vereiste de Spider nog steeds de nodige toegevingen van zijn chauffeur: hij had nog steeds geen dak (zelfs geen stoffen afdekkap), en de zetels konden alleen in de lengte verschoven worden.
Is het daarom dat Renault maar iets meer dan 1.700 exemplaren verkocht – het merendeel met voorruit? Of is het omdat de Britse concurrentie net iets beter reed? In elk geval trokken de Fransen in 1999 de stekker uit de Renault Sport Spider.
Vandaag
Vandaag is een Renault Sport Spider vinden geen evidente opgave, zeker niet als je een model zonder voorruit wil. Voor je zoektocht zal je wellicht moeten uitwijken naar het buitenland. Een exemplaar met voorruit kost je ongeveer € 40.000, een exemplaar zonder voorruit iets meer: reken op minstens € 50.000.