Met een van de meest getalenteerde designers ter wereld aan de tekenpen, het meest prestigieuze merklogo ter wereld op het radiatorrooster en een uitrusting vol spitstechnologie (de eerste auto ter wereld met automatische airconditioning) had de Camargue alle kaarten in handen om een van de meest begerenswaardige auto’s aller tijden te worden…
Gebrek aan inspiratie?
Helaas was de grote Italiaanse tekenaar niet bijzonder geïnspireerd toen hij deze auto op papier zette: het profiel oogde lomp, de kont was karakterloos en vooraan ontbrak elke verfijning. Het geheel straalt geen elegantie of sensualiteit uit… Vreemd genoeg onderging de auto geen grote evoluties tijdens zijn elf jaar lange carrière (1975-1986). In die lange periode zijn er zo’n 531 van gebouwd. Gelukkig was er nog het interieur: de passagiers zaten in een unieke cocon, aangekleed met dik leer en edelhout en met een voor die tijd vorstelijke uitrusting.
Gekende motor
Hoewel hij duurder was dan een Ferrari kon de Camargue uiteraard niet wedijveren met zo’n Italiaanse sporter als het over prestaties ging. Zijn 6,75 liter grote V8 had volgens Rolls-Royce “voldoende” vermogen. Dat mag je vertalen naar zo’n 220 pk, die naar de achterwielen werden versluisd via een drietrapsautomaat. De 2,3 ton van het gevaarte werden dus versleept met een zeker voorwaartse drang, maar een hedendaagse kleine turbodiesel maakt gehakt van dit 5,17 meter lange slagschip.
Vandaag
Voor zo’n 65.000 euro vind je een Camargue in goede staat. Een perfect exemplaar vergt een investering van bijna 100.000 euro. Let wel: ondanks de al bij al vrij beperkte waarde voor een model van dit kaliber is er nauwelijks vraag naar. De schuld van zijn controversiële stijl?
Er is natuurlijk nog de kwestie van het onderhoud. Je begrijpt dat de prijs daarvan op dezelfde hoogte staat als die van de auto zelf destijds. Let er dus op dat alles perfect functioneert (wat wel even kan duren met al die uitrusting) en dat de hydraulische niveauregeling recent is gereviseerd. De motor en transmissie zijn quasi kogelvrij… als ze correct zijn onderhouden. En om het leer of het houtwerk te restaureren, moet je een fortuin investeren. Een gewaarschuwd vrouw of man…