Zoals het een goed Scandinavisch product betaamt, werd de Saab 900 ontwikkeld om de zwaarst mogelijke winters te trotseren! En dat begint al bij… zijn design, dat getekend werd om ervoor te zorgen dat hij makkelijk sneeuwvrij gemaakt kon worden. En daar stopt het niet: de voorruit krijgt een aerodynamische vorm om water zo snel mogelijk af te voeren, de koplampen hebben ruitenwissers, de bedieningselementen op het dashboard kunnen gebruikt worden met handschoenen aan en, kers op de taart, de roestbescherming is zeer degelijk!

Stevig!

Onder de motorkap zit een blok van bij Triumph dat zwaar herwerkt wordt door de ingenieurs van Saab. Hij wordt een pak steviger en er komen verschillende uitvoeringen: atmosferisch of met turbo (met hoge of lage druk), carburator of injectie, 8 of 16 kleppen… Op technisch vlak krijgt de Saab 900 een zelfdragend koetswerk met voorwielaandrijving en vier schijfremmen. In zijn krachtigste versie (Turbo S) brengt de 900 zijn voortrein snel aan het blozen. Je moet niet op zoek naar deze ultieme uitvoering, de atmosferische versies zijn aangenaam om mee te rijden, vooral in deze repressieve tijden!

Vandaag

De moeilijkste opdracht wordt om een gezond exemplaar te vinden dat niet afgeleefd is en correct onderhouden. Mooie Saab’s 900 zijn immers zeldzaam (ondanks een productie van meer dan 900.000 exemplaren), zijn goedkoop (je vindt er voor minder dan 6.000 euro!), maar kosten veel wanneer je ze moet restaureren. Hoewel het onderhoud eerder eenvoudig is voor de basisversies, kan het toch duur worden, aangezien sommige onderdelen redelijk duur zijn. Wat de koetswerkvorm betreft, is de cabrio uiteraard de meest gezochte. Veel zoekplezier!


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: