In de nasleep van de Tweede Wereldoorlog wilde Japan, net als heel wat andere landen, de natie weer in beweging krijgen. Er werd een nieuwe regeling ingevoerd, die van de ‘kei cars’. Zo ontstond een nieuwe niche van auto's met een beperkte cilinderinhoud, vermogen en voertuiggrootte. Auto's die aan deze criteria voldoen, genieten van voordelen, zowel wat belastingen als verzekeringen betreft.

Het antwoord van Subaru op deze nieuwe categorie was de 360, een 2,99 m lange microauto, aangedreven door een luchtgekoelde 356 cc kleine tweetakt tweecilinder. De 360, die in 1958 werd gelanceerd, werd al snel in een aantal varianten aangeboden, waaronder een berline, een cabrio en zelfs een 3-deurs break. Hoewel zijn 16 pk sterke tweecilinder geen krachtpatser was (verwacht niet dat hij 100 km/u haalt), was de rest van de auto wel modern: een zelfdragend koetswerk en een glasvezel dak om het totale gewicht te beperken en het zwaartepunt te verlagen!

Evoluties

In de loop der jaren werd de 360 sterker, waarbij het vermogen van zijn kleine tweecilinder steeg naar 25 en later tot 36 pk. In dat laatste geval zorgde de kleine Subaru zelfs voor een technisch hoogstandje door een specifiek vermogen van 100 pk/liter! Subaru heeft geprobeerd het model te exporteren, maar is daar nooit echt in geslaagd. Het gerucht gaat dat een aantal Amerikaanse dealers jarenlang met onverkochte nieuwe modellen bleven zitten!

Vandaag

Vanaf 1969 kreeg de 360 af te rekenen met een concurrent van binnen het merk, de R2. Wegens de dalende verkoop stopte Subaru uiteindelijk de productie van het model in 1972, na een carrière van bijna 14 jaar! De in Europa uiterst zeldzame kleine 360 is iets voor echte verzamelaars, die weten waar de onderdelen te vinden zijn. Gezien zijn zeldzaamheid is het moeilijk om er een betrouwbare prijs op te plakken. De weinige exemplaren die te koop worden aangeboden, hebben een prijs tussen de 10.000 en 25.000 euro.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: