De Kadett 'C' was verkrijgbaar in een zeer uitgebreide reeks koetswerkvarianten: 2- en 4-deurs berline, break, Targa en, last but not least, de fastback coupé, de sportiefste van allemaal! Sportief is een omschrijving die geldt voor het het uiterlijk, want we moeten toegeven dat de motorblokken van Opel uit die tijd misschien wel duurzaam waren, maar niet noodzakelijk pittig...
Ouderwetse achterwielaandrijving!
Eind 1975 werd de Kadett omgetoverd met de GT/E versie: qua uiterlijk ging Opel helemaal uit zijn dak met een tweekleurige aankleding en grote GT/E-logo's! Onder de motorkap ging het er ook veel gespierder aan toe: de 1.9 liter viercilinder kreeg werd een injectiesysteem en leverde een mooi vermogen van 105 pk aan de achterwielen.
Het beste kwam op het einde!
Het goede nieuws is dat Opel het daar niet bij liet, en slechts twee jaar later werd de motor vergroot tot een cilinderinhoud van 2 liter, die waardoor het vermogen steeg tot 115 pk! Dit zou het eresaluut vormen voor de 'rock 'n roll' Opels, want het merk wisselt later de achterwielaandrijving in voor voorwielaandrijving...
Indrukwekkend maar duur!
Vandaag is de Opel Kadett GT/E nog steeds een favoriet bij de liefhebbers van historische rally's: met zijn sperdifferentieel achteraan en een vijfversnellingsbak (opties in die tijd!) wordt de Kadett GT/E een echte vechter die snel, efficiënt, leuk en... niet kapot te krijgen is! De GT/E is vandaag gezocht en te koop voor prijzen tussen de 25.000 en... 75.000 euro!
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: