Breng je wagen in showroomconditie!
Als je je wagen verkoopt, is er veel kans dat je zelf ook een nieuwe wagen gekocht hebt of van plan bent dit te doen. Je bezoekt showrooms en ziet de wagens er staan in volle glorie. Bekijk de wagen die je wil verkopen dus ook vanuit het standpunt van de potentiële koper en breng je wagen ook in showroomconditie! Je wagen is dan niet alleen fotogeniek, maar ook klaar om eventuele kopers te overtuigen!
Dus: wassen, waxen en polieren, velgen poetsen, grondig stofzuigen, ook de kofferruimte. Zorg ook voor propere ruiten. Als je vloermatten versleten zijn koop je een proper nieuw setje of laat je ze gewoon weg!
Kies het goede moment en de goede locatie
Kies een plek in de schaduw of een dag met lichte bewolking zodat er geen té grote reflecties te zien zijn op je wagen.
Vermijd parkings of parkeergarages: hier kan je meestal te weinig afstand nemen en de reflecties van de verfstrepen op de grond kunnen de lijnen van de wagen vervormen.
Parkeer je wagen op een plek waar je er goed helemaal rond kunt (zorg voor minstens 10 meter plaats rondom de wagen). Zorg voor een rustige omgeving waarin je auto de hoofdrol kan spelen.
Schijnt de zon toch, zorg er dan voor dat je de zon in je rug hebt om felle reflecties te vermijden.
Let ook op je eigen reflectie: de hoek een klein beetje aanpassen kan er al voor zorgen dat je zelf niet op elke foto staat
Zak door je knieën!
Neem de foto’s niet gewoon lui vanuit een rechtopstaande positie. Je wagen krijgt veel meer karakter wanneer je de lens op de hoogte van de scheidingslijn tussen carrosserie en vensters brengt.
Zorg ook voor voldoende afstand van de wagen. Als je té dicht bij de wagen staat, zorgt dit voor een nogal vervormd beeld. Zeker als je met je gsm of goedkope camera werkt, zal het perspectief erg overdreven zijn. Beter is het om afstand te nemen, zodat je wagen realistische verhoudingen heeft. Achteraf kan je de foto dan nog bijsnijden (croppen) zodat de wagen best tot zijn recht komt.
En vooral: maak horizontale (platliggende) foto’s! VROOM.be is geoptimaliseerd om horizontale foto’s zo goed mogelijk te tonen. Een rechtopstaande foto zal er voor zorgen dat de foto kleiner wordt getoond, met vervelende stroken links en rechts van het beeld.
Welke foto’s moet je maken om een zo volledig mogelijk én correct beeld van je auto te geven?
Begin met een driekwart zicht: kies de linker voorkant (chauffeurszijde) als punt dat het dichtst bij de lens zit. Kies deze foto als je hoofdfoto! Deze foto toont namelijk in één beeld een heel groot deel van de wagen, maar heeft ook als voordeel dat je weinig kans hebt dat je zelf in de reflecties te zien bent. Draai de wielen in de richting vanwaar je de foto trekt voor een meer dynamische foto. Je kunt de wielen ook gewoon recht zetten. Doe dit voor alle andere foto’s ook.
Maak ook foto’s van de andere buitenaanzichten:
voorzijde;
achterzijde;
linkerzijde;
rechterzijde.
Vergeet de interieurfoto’s niet. Draai het stuurwiel recht.
voorzetels (zet de zetels en hoofdsteunen in dezelfde stand);
achterzetels (denk ook hier aan de hoofdsteunen);
eventueel derde stoelenrij;
kofferruimte.
Een mooie foto van een verzorgd motorcompartiment is ook aangeraden.
Een foto van het dashboard met daarop de kilometerstand duidelijk leesbaar. Draai het stuurwiel altijd in rechte stand. Zet ook de verluchtingsroosters in dezelfde stand.
Details die het unieke karakter van de wagen in de verf zetten: lederen interieur of stuurwiel, houten dashboard, speciale versnellingspook, speciale velgen en banden, type van de wagen, merklogo als het om een duur of zeldzaam merk gaat,...
Maak ook foto's van belangrijke gebreken: blutsen in het koetswerk, opvallende roestvlekken, gebroken ruiten of verlichtingslenzen,...
Maak van elke foto een paar versies met telkens een licht gewijzigde invalshoek. Kies daarna de mooiste versie uit. Goede foto's doen de waarde van je wagen stijgen!
Niet liegen!
Eerlijkheid in je foto's is een van de belangrijkste maar vaak vergeten details. Vergeet niet dat je foto's van je auto maakt om hem te verkopen, niet om hem te showen op Facebook. Dat betekent dat je de sepia- en Instagramfilters moet vergeten! Fotografeer de auto op een manier die nauwkeurig vastlegt hoe hij er in de realiteit uitziet. Potentiële kopers die je auto ter plaatse komen bekijken of testen, zullen eerder geneigd zijn om te kopen als ze niet onaangenaam verrast zijn door gebreken die je 'vergat' te fotograferen!
Foto’s klaarmaken voor VROOM.be
Tegenwoordig maak je zelfs met je gsm foto’s met enorme afmetingen. Die afmetingen zijn prima voor grote prints, maar zijn echt veel te groot voor online toepassingen. We raden je dan ook aan je foto’s te reduceren tot een formaat waarbij de lange (horizontale) zijde een 1200-tal pixels lang is. De ideale afmetingen zijn: 1200 pixels breed op 800 pixels hoog. Maar ook als je je foto’s niet verkleint is er geen probleem: VROOM.be aanvaardt foto’s met een maximale bestandsgrootte van 10 MB!
We herhalen nog eens dat je de beste resultaten krijgt met horizontale (platliggende) foto’s!
We hebben een demozoekertje met goede foto’s op VROOM.be geplaatst.