Een definitieve beslissing is er nog niet, maar Marchionne liet eerder al een ballonnetje op in die richting. Als de knoop wordt doorgehakt gaat het om een historisch besluit. Net de productie van betaalbare auto’s zoals de Punto en Panda staat symbool voor het naoorlogse succes van Fiat.

Polen

De Fiat Punto, die al 13 jaar in productie is, zou geen opvolger krijgen. Dat zou ook het geval zijn voor de Alfa Romeo Mito, die in 2008 werd geïntroduceerd. De Fiat Panda zal dan weer in Polen van de band rollen, waar nu de Fiat 500 en Abarth 595 worden geproduceerd. Fiat Chrysler-topman Sergio Marchionne, die volgend jaar met pensioen gaat, zou geen toekomst zien in de productie van goedkope modellen in landen waar de lonen hoger liggen.

De fabrieken in de buurt van Turijn en Napels worden aangepast voor de fabricage van duurdere modellen als de SUV's van Jeep en Maserati. In de fabriek van Turijn rolt nu al de Maserati Levante van de band.

2022

Marchionne wil de focus bij de Europese wagenproductie verschuiven naar premiumwagens, de verkoop van Jeeps wereldwijd een boost geven en het bedrijf doen evolueren naar de productie van hybride elektrische wagens. Vanaf 2022 zou de FCA-groep geen dieselmodellen meer willen verkopen.