Als je zoals ons het geluk hebt om met heel wat verschillende auto’s te rijden, stel je vast dat je je steeds in een min of meer vertrouwde omgeving bevindt. De algemene presentatie blijft in grote lijnen dezelfde, en dat geldt ook voor de rijbeleving – al hangt veel natuurlijk af van wat er zich onder de motorkap bevindt. In dat autolandschap waar alles min of meer voorgevormd is, doet Tesla eigenzinnig zijn ding.
Falcondeuren
Enkele maanden geleden waren we nog onder de indruk van de ergonomie en de prestaties van de Model S. Vandaag zitten we achter het stuur van die andere Tesla die momenteel al rondrijdt op onze markt: de SUV/monovolume met 5, 6 of 7 zitplaatsen, de Model X. Over kleur en smaak valt niet te twisten, dus we houden het erop dat we hem er wat “log” uit vinden zien.
Maar onopgemerkt rij je sowieso niet voorbij, vooral wanneer je de achterste deuren opent, de “Falcondeuren”. Die spreidt zijn vleugels als een valk uit. Niet alleen een aandachttrekker, maar ook handig, vooral om kinderen vast te maken. Die blijven bovendien gefascineerd stilzitten om naar de deuren te kijken…
Vingertik
Wie al eens in een Model S gezeten heeft, zal het dashboard van de Model X er vertrouwd uit vinden zien. Je beschikt er over hetzelfde “zenuwcentrum” dat alle klassieke bedieningsknoppen op het dashboard vervangt. Het rechtopstaande scherm is er een van XXL-formaat, en de ergonomie is geïnspireerd door de wereld van de smartphone. Je hoeft geen technologieadept te zijn om snel weg te zijn met het intuïtieve systeem. Alles is regelbaar met een vingertik.
New Yorkse loft
Voorin lijk je wel in een New Yorkse loft te zitten. Hou je van de donkere en kleine sfeer van een Parijs appartement, dan ben je eraan voor de moeite. Hier geeft de gigantische voorruit, die zich ver boven de voorste passagiers uitstrekt, een groot gevoel van ruimte. Misschien iets teveel zelfs. Hetzelfde gevoel krijg je achterin: de plaatsen zijn heel ruim en comfortabel. Ons testmodel had niet de twee extra zitjes die van de Model X een zevenzitter maken, dus over de optionele achterste zitrij kunnen we geen oordeel vellen. De twee koffers in de Tesla zorgen wel voor het laadvolume van een kleine bestelwagen: er past 736 liter in de koffer achteraan, en nog eens 178 liter in de koffer vooraan. Voldoende voor een vakantie.
Ver weg?
Op vakantie met een elektrische auto? Waarom niet? Het grootste deel van je dagelijkse trajecten kan je immers afleggen zonder range anxiety. Tesla biedt twee batterijpacks aan voor zijn Model X: 75 en 100 kWh. Dat komt overeen met een “officieel” rijbereik volgens de NEDC-cyclus van 417 en 565 kilometer. In de praktijk kom je, wanneer je voor het grootste batterijpack kiest, uit op zo'n 400 kilometer aan rijbereik: op grote wegen kan je namelijk een gemiddeld verbruik aanhouden van zo'n 25 kWh/100 km bij een rustige rijstijl. Ben je wat minder zuinig met je elektronen, dan verbruik je om en bij de 30 kWh/100 km. Het rijbereik bedraagt dan 300 tot 350 kilometer.
380 km/u
Een laadpunt thuis laadt je Tesla makkelijk ’s nachts op (het kan in theorie ook aan een klassiek stopcontact, maar gezien de grootte van de batterijen heb je dan wel geduld nodig). Wil je grotere afstanden afleggen, dan kan je ook gebruik maken van Tesla’s “Supercharger”-netwerk. Er zijn (nog) niet veel van dergelijke punten in ons land, maar ze werken wel efficiënt: tijdens onze test konden we herladen tegen “380 km/u”. Met andere woorden: je tankt meer dan 300 kilometer rijbereik in amper 50 minuten. Zitten de omstandigheden mee en staat er aan je Supercharger geen andere Tesla te laden, dan kan je in theorie zelfs 540 km per uur tanken. Zo win je 300 kilometer rijbereik in amper een half uur. De Superchargers zijn doordacht verspreid op Europese bodem, waardoor je zeker (weliswaar met iets meer toegevingen dan een diesel-SUV) eens op vakantie kunt vertrekken.
En de “P”?
Ongeacht de batterijkeuze krijg je vierwielaandrijving standaard op de Model X. Er is geen mechanische verbinding tussen de assen, waardoor de vierwielaandrijving bestaat uit een elektromotor op elke as. De “D” staat dus voor “Dual Motor”, waardoor je iets meer dan 420 pk onder de rechtervoet hebt. Je kunt ook kiezen voor de “P”-versie, die meer dan 600 pk produceert. Nodig? Gezien het gemak waarmee de “gewone” 100 D je in je zetel drukt, lijkt de P 100 D niet echt onmisbaar. Weet wel dat het de prijs verhoogt van € 123.280 naar € 159.430. De Model X 75 D kost je trouwens € 103.630.
Besluit
De fiscale aantrekkingskracht van de Model X is niet zijn enige kwaliteit. Op enkele details na, zoals de finetuning van de klimaatregeling en een afwerkingsniveau dat niet kan tippen aan de Duitse premiummerken, is dit een geslaagd product. Je moet wel even wennen aan zijn afmetingen, die meer op Amerikaanse leest geschoeid zijn dan op de onze. Maar de technologie (waaronder de prestaties en het rijbereik) en het algemene rijplezier zijn onmiskenbaar op niveau.