Chinezen houden van verlengde auto’s. Een auto met een XXL-achterbank is namelijk een symbool voor succes. Heel wat constructeurs verlengen hun berlines dus om te scoren op de grootste automarkt ter wereld. Audi heeft bijvoorbeeld al een A4 L, A6 L en A8 L rondrijden in China. Nu voegt het er een SUV aan toe: de Q5 L.
11 centimeter
Diens wielbasis wordt 8,8 centimeter langer. Dat maakt de beschikbare ruimte achteraan aanzienlijk groter. Audi spreekt over 11 centimeter meer knieruimte. De achteroverhang blijft identiek, dus de auto wordt eveneens 8,8 centimeter langer: tot 4,75 meter in totaal. Een ruim, maar minder groot alternatief voor de Q7 dus, die op zijn beurt vlot 5 meter lang is. Het koffervolume van de Q5 L is identiek aan dat van de Q5. Het varieert dus van 550 tot 1.550 liter naargelang de positie van de achterbank.
Alleen China
Net als de Q5 voor de Chinese markt wordt deze Q5 L ook in de Chinese fabriek van Changchun gebouwd. Hij blijft dus wellicht alleen voorbehouden voor China. De Q5 die bij ons verkocht wordt, wordt gebouwd in de Mexicaanse fabriek van San José Chiapa.