De huidige generatie van de Jimny was van bij zijn lancering een cultmodel. Met zijn verwijzingen naar eerdere generaties van kleine 4x4’s van het Japanse merk zoals de Samurai, maar ook zijn hoekige en guitige looks, is het moeilijk om geen sympathie te hebben voor de compacte maar capabele offroader die ook tuners inspireert. Benieuwd wat zij zullen aanvangen met de vijfdeurs versie van de kleine Suzuki, die het merk net heeft voorgesteld in India.

2 extra deuren en + 35 cm

Terwijl de compacte afmetingen van de Jimny bijdragen aan zijn guitige looks, zorgt het ook voor een aantal nadelen. Zo is de interieurruimte natuurlijk beperkt. Zo beperkt zelfs dat de laadruimte van de bestelwagenversie met twee zitplaatsen, de enige die in Europa nog ingevoerd wordt om zo te ontsnappen aan de CO2-beperkingen voor personenwagens, te klein is om te voldoen aan de Belgische regels om te kunnen genieten van de fiscale voordelen van een lichte vracht.


De vijfdeurs Jimny, die Suzuki nu lanceert op het salon in India waar het vorige week ook al de conceptversie van zijn eerste elektrische SUV onthulde, zou daarvoor de ideale oplossing kunnen bieden. Op technisch vlak verandert er niets, maar naast twee extra deuren krijgt de wielbasis (2590 mm) en daarmee ook het koetswerk (3985 mm) een groeischeut van bijna 35 cm. Plaats zat voor passagiers, die zelfs languit kunnen liggen wanneer de voorzetels neergeklapt worden, en zonder achterbank ook voor een bestelwagen die voldoet aan de Belgische lichte vracht-wetgeving.

Niet voor ons

Maar er is een ‘maar’… het merk heeft (voorlopig althans) geen plannen om de vijfdeurs Jimny in Europa in te voeren. En dat is bijzonder jammer. Daarom een smeekbede aan Suzuki: krijgen wij hem alsjeblieft ook?