Terwijl het Waalse Gewest net een autobelastingshervorming heeft goedgekeurd die een groot deel van de elektrische wagens zwaarder belast vanwege hun hogere gewicht, kiest Vlaanderen ervoor om een premie van 5.000 euro aan te kondigen voor de aanschaf van een nieuwe elektrische wagen vanaf 2024.
Het noorden van het land kiest dus voor een pragmatische aanpak om de elektrische mobiliteit te stimuleren, tegenover de twijfelachtige houding van het zuiden. En daar komt nog bij dat Wallonië een serieuze achterstand heeft op de installatie van zijn laadpalen, zowel langs de snelwegen als binnen de stedelijke gebieden van het gewest.
Degressieve premie
De grootte en het gewicht van de elektrische auto maken niet uit, Vlaanderen geeft een premie van 5.000 euro aan elke klant om "de transitie naar emissievrije mobiliteit verder te stimuleren en te vergemakkelijken", aldus de liberale minister van Mobiliteit Lydia Peeters. Een premie die jaar na jaar zal afnemen (5.000 euro in 2024, 4.000 euro in 2025 en 3.000 euro in 2026) en die afgeschaft zal worden in 2027. Je krijgt hem enkel als je een nieuwe elektrische wagen koopt die minder dan 40.000 euro kost. Tweedehands elektrische wagens krijgen dan weer een premie van 3.000 euro in 2024.
Hoewel de verkoop van elektrische wagens toeneemt op nationaal vlak (16,5% van de inschrijvingen in de eerste helft van 2023), is hetzelfde enthousiasme nog niet te zien bij de huishoudens. Het gevolg van prijzen die nog te hoog zijn ten opzichte van wagens met een verbrandingsmotor. Met deze premie van 5.000 euro maakt Vlaanderen deze dure elektrische wagens een stuk toegankelijker. De Walen en Brusselaars krijgen deze hulp niet verleend, ondanks de aanwezigheid van groengezinde ministers binnen hun gewestelijke regeringen...