Mercedes' huidige vlaggenschip S-Klasse rijdt alweer zes jaar rond op onze wegen. Begin 2013 verschijnt de volgende generatie, die traditiegetrouw enkele nieuwe veiligheidssnufjes introduceert. Wat dacht je bijvoorbeeld van een airbag om te remmen of veiligheidsgordels met airbags? 

De lancering van een nieuwe S-Klasse gaat altijd gepaard met nieuwe snufjes die pas veel later gemeengoed worden in autoland. Zo heeft de grote sedan van Mercedes een belangrijke rol gespeeld voor de ABS-remmen (hoewel hij niet de eerste was), de stabiliteitscontrole ESP of Pre Safe, dat de auto voorbereidt op een botsing. 

Gordelairbag

De S-Klasse die begin 2013 debuteert, krijgt volgens de Duitse vakpers ook enkele innovaties. Zo ontwikkelt Mercedes een veiligheidsgordel die bij een botsing zichzelf opblaast. De gordel zet op die manier minder druk op het lichaam, wat blessures voorkomt. Mercedes is niet het enige merk dat overtuigd is van deze techniek: Ford werkt aan een gelijkaardige 'gordelairbag'.  

Remairbag

Nog spectaculairder is de zogeheten braking bag of remairbag. Dat is een plofkussen in de bodemplaat van de auto. Als sensoren denken dat de auto zal botsen, wordt deze remairbag opgeblazen. De stroeve onderzijde van de remairbag moet de auto afremmen en stabiliseren. Vergelijk het met een anker dat wordt uitgeworpen. Een bijkomend voordeel is dat de neus niet naar beneden duikt en de kreukelzones dus perfect hun werk kunnen doen als het toch tot een botsing komt.

Pre Safe Pulse

Het Pre Safe-systeem bereidt inzittenden van de nieuwe S-Klasse nog beter voor op een botsing. Door luchtkamers in de zijkant van de zetels op te blazen, worden de inzittenden tot 50 millimeter meer naar het midden van de auto verplaatst. Zo zijn ze beter beschermd bij een zijdelingse aanrijding en krijgt het bovenlichaam minder krachten te verwerken. 

AMG

Het ontwerp van de nieuwe S-Klasse put inspiratie uit de F700, het prototype uit 2007. Afgaande op de eerste scoopfoto's, wordt hij iets groter en breder dan de huidige S-Klasse en lijkt de flank op de nieuwe CLS. Voor de aandrijving zal er keuze zijn tussen diesels, benzines én hybrides. Of er nog plaats is voor een dikke V12 valt af te wachten, maar de toekomst van de V8 AMG-versie lijkt wel zeker. Wellicht ruilt Mercedes de 6.2 V8 voor de minder gulzige 5.5 V8 bi-turbo.