Volkswagen gelooft dus nog steeds in de formule van een vierdeurscoupé. Het model respecteert de strikte wetten van het Duitse merk maar presenteert toch een fijn getekende daklijn. Er duiken enkele nieuwe kenmerken op, zoals de lijn over de flanken en het design van de koplampen. Een gespierdere R-Line-versie is ook van de partij. De Arteon is 4,86 meter lang, 1,87 meter breed en 1,42 meter hoog.
Binnenin
Onder de kofferklep biedt de VW heel wat ruimte: 563 liter, en zelfs 1.557 liter met de achterbank neergeklapt (40/20/40). In het interieur beloven de Duitsers meer ruimte dan in de Passat CC. De chauffeur heeft uiteraard recht op het nieuwe digitale instrumentenpaneel en een infotainmentsysteem met een scherm van 9,2 duim. Dat scherm werkt met een touchscreen.
Uitrusting
De Arteon krijgt uiteraard de laatste veiligheidsnieuwigheden van het merk, zoals een adaptieve snelheidsregelaar (met begrenzer), rijstrookwaarschuwing, fileassistent en zelfs nieuwe systemen die de chauffeur waarschuwen wanneer hij de bebouwde kom, een bocht of een rotonde bereikt. De meesturende koplampen anticiperen op bochten dankzij gps-gegevens. De auto kan tot slot detecteren wanneer de chauffeur zich niet goed voelt en zichzelf langzaam aan de kant van de weg zetten.
Motoren
De topversie maakt uitsluitend gebruik van viercilinders: de 1.5 TSI, 2.0 TSI en 2.0 TDI, met 150, 190, 240 en 280 pk. Optioneel is er uiteraard vierwielaandrijving of de DSG-automaat.