Elektrisch rijden is (verplicht) de toekomst, maar er zijn nog een aantal praktische problemen. Voldoende laadpunten, voldoende groene energie om laadpieken op te vangen en het lot van batterijen op het einde van hun levensduur. Volkswagen combineert die drie problemen nu tot een oplossing: de powerbank met DC snellader.

96 batterijcellen

Het idee is gelijkaardig aan dat van de Audi Charging Hubs: containers met batterijen die een hoog piekvermogen kunnen bieden aan snelladers voor elektrische auto’s zonder daarbij te moeten beschikken over een hoog toevoervermogen. Daardoor kunnen ze ongeveer overal ingeplant worden, zonder daarvoor grote en dure aanpassingen aan de lokale infrastructuur noodzakelijk te maken. In het geval van Volkswagen komen die batterijen voor de opslag van stroom uit testwagens die gebruikt werden voor de ontwikkeling van de ID-modellen. De preproductiemodellen kunnen niet verkocht worden, dus worden ze gerecycleerd. De batterijen krijgen daarbij eerst nog een tweede leven als energieopslag voor ze ontmanteld worden om de basismaterialen opnieuw te gebruiken.

De grote powerbank telt 96 cellen afkomstig uit de batterijpakketten van de testmodellen en beschikken voer een nettocapaciteit van 570 kWh. Ze worden gevoed door groene stroom afkomstig van zonnepanelen of door het elektriciteitsnet wanneer er daar groene overschotten zijn. Er zijn vier snellaadpunten aan gekoppeld met elk een vermogen van 150 kW, die ook verdeeld kunnen worden in telkens 2 aansluitingen met een vermogen van 75 kW. Op dit moment wordt het concept getest in de VW-fabriek in Zwickau, maar de bedoeling is om het concept uit te rollen naar woonwijken, waar vaak een tekort is aan laadstations en DC-snelladers al helemaal niet te vinden zijn.


?