De Caddy bestaat al een eeuwigheid, want hij gaat terug tot de era van de Golf I in de jaren tachtig. Maar de Duitse constructeur heeft hem nooit als vierwielaandrijver gepresenteerd. Bovendien is de Caddy 4Motion de enige in zijn segment. De Renault Kangoo werd in het verleden ook als 4X4 aangeboden, maar bij het huidige model is dit niet meer het geval, en ook de Peugeot Partner die na een transformatie bij Dangel ook over integrale aandrijving beschikte, is afgevoerd. De Caddy 4Motion is dus uniek, ook al vragen we ons af waarom VW zo lang gewacht heeft om hem voor te stellen. Het huidige model is immers al sedert 2004 op de markt.

100 kilo meer
 

Om de zaken wat simpeler te maken monteert VW enkel de 1,9 TDI met pompinjectoren in deze Caddy. Deze oude bekende levert 105 pk en krijgt een partikelfilter en een 6-bak mee. Het verschil zit hem uiteraard in de integrale aandrijving. Het is geen verrassing dat de constructeur op een elektronisch geregelde Haldex-koppeling beroep doet. Die kan in enkele milliseconden en in functie van de ondergrond, de aandrijving van de voorste naar de achterste as verhuizen. Toch was het werk van de ingenieurs niet zo eenvoudig als het er op het eerste zicht uitziet. Om het differentieel en de cardans een plaatsje te kunnen geven, moest de koets ter hoogte van de achteras heel wat modificaties ondergaan. Zo moest het chassis versterkt worden, de uitlaatlijn aangepast en het brandstofreservoir opnieuw ontworpen worden. En dat merk je op de weegschaal. De Caddy 4Motion laat goed 100 kilo meer optekenen als zijn voorwielaangedreven homoniem.

Veilig
 

Je zal je misschien afvragen waar die vierwielaandrijving nu goed voor is. Eerst en vooral heeft VW erg veel klanten in Zwitserland, Oostenrijk en Italië. Bergbewoners hebben nu eenmaal nood aan een klimgeit. VW heeft bovendien nagelaten om een integrale versie van de Touran te bouwen. Maar zelfs in België kan deze aparte Caddy goede diensten bewijzen. Naast de gekende kwaliteiten (ruimte, tot 7 plaatsen, grote koffer, enz...) komt deze 4X4 werkelijk overal door. Diepe sporen in een holle weg, een geïmproviseerde parking bij een dorpsfeest (bekend, niet?) vormen geen probleem voor deze Caddy. Bovendien bezorgt de Caddy 4Motion je een erg veilig rijgevoel van zodra de wegen er glad bijliggen. En hij remt kort, volgt trouw het spoor en heeft geen gebrek aan motriciteit.

Lawaaierig
 

Maar is de 4Motion dan een mirakelauto? Helaas niet. Er is immers steeds een keerzijde aan de medaille. Wat hij aan veiligheid wint, verliest hij aan dynamisme. Maar dat is uiteraard niet de voornaamste kwaliteit die we bij een dergelijke auto zoeken. Het meergewicht is voelbaar en de 1.9 TDI van 105 pk is vrij nipt. Zeker als je met meerderen aan boord bent of de auto beladen is. Niet dat het dramatisch is, want de sprint van 0 tot 100 haspelt hij in 14 seconden af, terwijl de topsnelheid meer dan 160 km/u bedraagt. Ook de geluiddemping is niet van de beste. De pompinjectoren klepperen behoorlijk luid en maken meteen duidelijk dat niet alleen uitlaatnormen voor hun verdwijning gezorgd hebben. Om het moment van de commercialisatie kon je de 4Motion niet met een aanhanger combineren, maar gelukkig werd dit inmiddels aangepast. Chapeau daarentegen voor het verbruik: in de gemengde cyclus blijft dat tot 6,7 liter per 100 kilometer beperkt. Voor 22.540 € is dit werkpaard van jou.