Sébastien Vanhouche

25 AOÛ 2023

Volkswagen California Concept: meer open dan ooit

Deze Volkswagen California Concept is gebaseerd op de huidige T7 Multivan en is uitgerust met twee schuifdeuren en een plug-inhybride aandrijflijn.

Volkswagen heeft zijn nieuwe California Concept voorgesteld ter gelegenheid van het Caravan Salon in Düsseldorf. Als je het al een concept kan noemen, want het model gaat vermoedelijk zonder al te veel wijzigingen in productie. En zoals onze spionagefotografen onlangs al hadden opgemerkt toen ze hem hadden betrapt op de Nürburgring, krijgt hij wel degelijk twee schuifdeuren.

Open keuken

De schuifdeur aan de rechterkant is overkapt door een luifel en biedt gemakkelijk toegang tot de zitplaatsen achteraan. Aan de andere kant is er nog een grote mechanische luifel. Daar is het echter wat smaller om in te stappen, omdat aan die kant de kitchenette zit die je ook van buiten kan gebruiken. Handig, vooral omdat er een koelkast, elektrische of gaskookvuren, een gootsteen en zelfs een kleine mobiele barbecue aanwezig zijn.



Ultramoduleerbaar  

Aan boord zijn de voorzetels voortaan in de hoogte instelbaar en kunnen ze nog steeds 180 graden draaien. Er zitten twee tweepersoons bedden verstopt in het interieur: eentje in het klapdak, en het andere wanneer je de individuele achterzetels neerklapt. En omdat deze California voortaan is gebaseerd op de Multivan en dus niet meer op de Transporter, kan je dankzij de rails gemakkelijk de achterzetels verplaatsen en zelfs verwijderen. De kampeertafel en -stoelen zitten nog steeds verstopt in de achterklep en onder de matras. Over de achterklep gesproken: het is nu ook mogelijk om er een kraan op aan te sluiten en zo te kunnen genieten van een echte douche.



Geconnecteerd via zijn tablet en via smartphone

Deze California Concept is ook meer geconnecteerd dan ooit. Hij beschikt onder meer over een ingebouwde tablet en een 'Cali on Tour'-app, waarmee je quasi de hele wagen kan bedienen. Via die app kan je ook het waterniveau of de status van de stroomvoorziening in het oog houden. Functies en info die je ook kan bekijken via het centrale aanraakscherm op het dashboard.

Plug-inhybride, maar niet vóór 2024

Volkswagen heeft de motorisaties nog niet officieel bevestigd die we onder de kap van deze nieuwe California zullen vinden. We weten echter wel dat hij de benzine- en dieselmotoren overneemt van de huidige Multivan met lange wielbasis, inclusief de plug-inhybride van 160 kW (218 pk) en 350 Nm, met zijn batterij van 10,4 kWh. Helaas komt de productieversie niet vóór 2024 op de markt...



PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ