Ionity is de uitbater van een netwerk van extreem krachtige (en peperdure…) snellaadpalen in Europa, opgericht door de autoconstructeurs BMW, Daimler, Ford en Volkswagen. Herbert Diess, de CEO van die laatste groep, is met zijn ID.3 op zomervakantie vertrokken naar Italië en heeft onderweg vastgesteld dat Ionity niet bepaald een goede investering lijkt te worden voor VW.
Te weinig
Op Linkedin publiceerde de machtige autobaas een samenvatting van zijn ervaringen met opladen bij Ionity, en hij is niet mals. Eerst probeerde hij te laden in het Ionity-station aan een winkelcentrum bij de Oostenrijkse Brennerpas, maar daar waren alle 4 de laders bezet. “4 maar, terwijl iedereen aan dat shoppingcenter stopt”, was Diess zijn eerste (nog milde) klacht over zijn trip.
Niet premium
Hij besliste dan maar om door te rijden naar het Italiaanse Trento, waar hij pas echt gefrustreerd raakte door de ervaring met Ionity: “Ook na de kritiek van vorig jaar: geen toilet, geen koffie, een laadpaal buiten gebruik/defect, triestige locatie. Dit is allesbehalve een premium-laadervaring, Ionity!”. De klacht van Diess met verwijzing naar premium komt van het feit dat het bedrijf zijn torenhoge stroomtarieven rechtvaardigt door te beloven een betere ervaring te geven dan andere aanbieders – terwijl Diess net het omgekeerde lijkt te ervaren. En dat net nu Tesla van plan is om zijn onnavolgbare Supercharger-netwerk open te stellen voor modellen van andere constructeurs… Geen wonder dat Audi niet meer op Ionity wil wachten en zijn eigen netwerk van laadstations wil oprichten.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: