Onder de motorkap
Alles is hier al gekend, deze Cross Golf rust zich uit met de motoriseringen van de Golf Plus. Onze versie was voorzien van de 1.9 TDI met 105 pk aan 4.000 rpm. Een motor die we vast en zeker onder de meeste Cross Golf zullen terugvinden in de voor België meest verkochte modellen.
Aartsgekend, deze motor betoverd nog altijd zowel door zijn kracht als door zijn laag verbruik. Normaal gezien wordt hij voorzien van 6 versnellingen... normaal gezien, want ons exemplaar telde er eigenaardig maar 5! Te noteren dat, indien het prestatievermogen voldoende is, blijft hij logischerwijze achter tegenover een « standaard » Golf, lichter en beter afgetekend. Qua bezwaren, betreuren wij de ruwe en luidruchtige motor, jammer genoeg trouwbaar aan de traditie van de groep VAG.
Zuinig, de Cross Golf drinkt gemengd amper 6,7 liters gemiddeld, in een nogal ondersteunde toon.
Weggedrag
In tegenstelling tot wat zijn uiterlijk zou laten denken, blijft deze Cross Golf een simpele voorwielaandrijving, met een verhoogd koetswerk van 20 mm. Onnodig deze in te schrijven voor de Parijs-Dakar, u zou er in blijven steken na de eerste duin. Het speelterrein van deze Golf blijft dus de gewone weg, waar hij zich gemakkelijk en veilig aantoont. De vering dempt doeltreffend elke oneffenheid van het terrein, wat niet altijd het geval was bij VW.
De Cross Golf plaatst zich gemakkelijk in de bochten, zijn koetswerk is doeltreffend en licht ondersturig. Zonder het ESP systeem is het zelfs mogelijk om het achterstel te laten slingeren rond een bocht. De stuurinrichting vervult dit geheel, met nauwkeurigheid en stevigheid.
Het remmen stelt geen enkel probleem daar hij geleidelijk oplopend is met juist genoeg kracht en uithoudingsvermogen voor het gewone weggebruik.
Comfort
Als echte VW, vertoont de Cross Golf zich hard gedempt, maar niet op een overdreven manier. Hier spreekt men dus niet over een vliegend tapijt, maar degelijk wel van een wagen, die de inzittenden op de hoogte houdt van de staat van de weg, zonder daarvoor hun wervelkolom uiteen te halen. Lichte nuance… Kortom, het compromis ziet er ideaal uit, al believen deze met rugproblemen de Franse rivalen, conventioneel soepeler op dit niveau.
Voor de rest, spreekt men hier over een Golf Plus, met een vrijgevige leefbaarheid binnenin, zowel vooraan als achteraan, waar twee volwassenen zich op hun gemak zullen voelen. De rijhouding is ideaal en zal aan alle types geschikt zijn. De geluidsdemping lijdt onder een te luidruchtige motor. De airco, in twee zonen verdeeld (en dus in optie) op onze wagen, werkt perfect en is tamelijk stil.
De koffer biedt een volume van 395 liters, capaciteit die tot 1.450 liters kan gaan met een neergeklapte achterbank. Een gemiddeld resultaat.
Tarief en uitrusting
Deze Cross Golf wordt voorgesteld aan de basisprijs van 24.050 €, zelfs 24.240 € voor onze 1.9 TDI versie. Hetzij bijna 3.000 € meer tegenover een traditionele Golf Plus… Een gepeperde nota, maar verfraaid met een ongewone lijst uitrustingen : standaard kleedt de Cross Golf zich van 17 duimse metalen velgen, van een lederen stuur, van een half-automatische airco, van mistlichten vooraan, van frontale en zijdelingse airbags. Tussen de traditionele lange lijst met opties, vindt men er het metaalkleur in terug aan 382,36 €, de radio/CD speler (met MP3) samen met een frontale 6 CD lader aan 863,94 €, de tweedelige airco aan 275,88 € en het ESP systeem aan 661,87 €.
Besluit
De VW Cross Golf tekent zich af als een opmerkelijke handige wagen voor het alledaagse gebruik. Zijn opbergmogelijkheden, zijn leefbaarheid binnenin en zijn gering verbruik zijn grondbewijzen voor een familiaal gebruik. Net zoals een Golf Plus dus ? Ja, maar met een ietsjes die hem aantrekkelijker en vrolijker maken. Rest ons de nota te verteren…
Ontdek meer inzichten
Volkswagen