20200406081949vwe-golf.jpg

De mensen van het Duitse autoverhuurbedrijf Nextmove hebben de hand weten te leggen op een intern document van Volkswagen waaruit blijkt dat de ‘oude’ e-Golf nog zeker tot september 2020 in productie blijft. Dat betekent dat de laatste leveringen aan klanten voor oktober of november zijn. Nochtans is de e-Golf gebaseerd op de zevende generatie van de Golf, terwijl sinds de lente al een nieuwe achtste generatie in de showroom staat. Het maneuver houdt steek om meerdere redenen. Allereerst moet Volkswagen dit jaar zo veel mogelijk EV’s weten te slijten om zijn gemiddelde CO2-uitstoot omlaag te krijgen en zo te ontsnappen aan de Europese CO2-boetes. Ten tweede zijn alle ontwikkelingskosten van de e-Golf terugverdiend, dus kan het model aan een bodemprijs worden verkocht: sinds eind 2019 kan je al een e-Golf kopen voor 32.950 euro, wat een mooie prijs is voor een elektrische middenklasser. Dat is even veel als de basisversie van de veel kleinere Renault Zoé (inclusief batterij), al heeft die laatste natuurlijk wel een veel groter rijbereik (net geen 400 kilometer WLTP, tegenover 231 WLTP-kilometers voor de Golf). En ten derde kampt Volkswagen volgens Duitse bronnen met grote problemen om zijn nieuwe ID.3, de opvolger van de e-Golf, in productie te krijgen. Samen met de succesvolle e-Up moet de e-Golf dus helpen om de elektrische verkoopcijfers van VW op de rails te houden.

20200406081950vwe-golf.jpg