De breakversie SW van de jongste Golf had zichzelf al een avontuurlijke tenue aangemeten in de variant Alltrack, om liefhebbers van uitstapjes over holle wegen te verleiden. Deze keer hoopt de Golf VIII echter sportieve verhuizers in te pakken met deze nieuwe R SW-versie.
Net zoals zijn compactere hatchback-broer Golf R kiest de SW-versie voor de explosieve 2.0-turbomotor van 320 pk en 420 Nm, gecombineerd met een vierwielaandrijving met vectoriële koppelverdeling. Ook de rijprogramma’s Drift en Special zijn overgenomen zodat hij kan schitteren op de Nürburgring met het optionele pack R Performance.
De SW verpakt al die techniek in een praktischer koetswerk. Dat slikt meer bagage dankzij een koffer van 611 liter (1.642 liter met de achterbank neergeklapt) en biedt ook meer ruimte aan de passagiers achterin, dankzij een 6,6 centimeter langere wielbasis dan de berline. Bovendien kan de sportieve break nog steeds worden uitgerust met een trekhaak zodat hij tot 1,9 ton kan slepen.