Een compacte break begint steeds meer een zeldzaamheid te worden. Meer en meer consumenten kiezen immers voor een equivalente SUV, met intussen een marktaandeel van meer dan 50%, en we kunnen ze het niet echt kwalijk nemen. De hippe modellen op hoge pootjes zijn comfortabeler om in en uit te stappen, maar ze krijgen ook gewoon meer aandacht van de constructeurs, met een meer opvallend design en veel meer marketingbudget. Toch willen we een lans breken voor de break, of in dit geval de Variant. We leggen uit waarom.
Uitgerokken Golf
Maar eerst de theorie. De Volkswagen Golf Variant, de zesde in zijn soort en gebaseerd op de achtste generatie Golf, is 35 cm langer dan de hatchback, extra ruimte die bijna uitsluitend naar de kofferbak gaat. Toch heeft de breakversie ook een 4 cm langere wielbasis dan de Golf hatchback, wat de zitruimte achterin ten goede komt. In totaal meet het model 4,64 m lang, 1,79 m breed en 1,49 m hoog, waarmee hij precies tussen de SUV’s Tiguan en Tiguan Allspace zit qua lengte.
Die toegenomen lengte doet ook wonderen voor het design, want de ietwat lange neus van de Golf 8 wordt hiermee gebalanceerd met een langere achterzijde. Ben je van het avontuurlijke type, dan kan je de Golf Variant ook als Alltrack krijgen, met een hogere bodemvrijheid en krachtige motoren met vierwielaandrijving. We verwachten binnenkort trouwens een facelift voor de Golf 8, die in 2024 zou moeten komen en de compacte middenklasser wat hoogwaardiger zou moeten doen ogen en aanvoelen.
Goedkope indruk
Een upgrade die het model wel kan gebruiken, want aan boord wordt de legendarische reputatie van de Golf qua bouwkwaliteit en afwerking teniet gedaan in generatie nummer acht. Te beginnen met de goedkope new car smell van ons testexemplaar. Dat is natuurlijk geen belangrijk element in de kwaliteit van een wagen, maar het is ook iets dat niet al te veel kost om te verbeteren en daarmee een betere eerste indruk te geven. Verder zijn er erg veel harde en glanzende plastics te vinden aan boord, wat goedkoop oogt en ook snel slijt of vuil wordt.
Ruimtewonder
Gelukkig slaagt de Golf Variant wel in zijn kerntaak door veel ruimte te bieden. Vooraan zit je optioneel in uitstekende sportstoelen, en achteraan zorgt de iets langere wielbasis voor net dat beetje meer beenruimte, waardoor ook iets langere volwassenen zonder al te veel moeite achter elkaar kunnen plaatsnemen. Ook qua opbergruimte scoort de Variant goed, met vakken in de deuren waar een grote waterfles in past en genoeg plek voor je telefoon of portefeuille in de middenconsole. De koffer is met zijn 611 tot 1.642 liter enorm ruim en diep, maar natuurlijk niet zo hoog als bij een SUV.
Te veel touch
Qua connectiviteit is de Golf Variant standaard voorzien van twee digitale displays: eentje die de traitionele tellers vervangt (en goed personaliseerbaar is) en een centraal aanraakscherm van 10 inch met het MIB3-infotainmentsysteem. Android Auto en Apple CarPlay zijn standaard, die laatste verbinding kan zelfs draadloos verlopen. De stabiliteitsproblemen van het systeem die bij de lancering voor problemen zorgden, lijken inmiddels opgelost, maar de aanraakgevoelige strip onder het scherm is nog steeds een ramp qua ergonomie.
Daarmee bedien je de temperatuur aan boord en het volume van het infotainment, maar je raakt hem vooral per ongeluk aan als je iets op het scherm wilt aanpassen tijdens het rijden, wat voor frustratie zorgt. Ook is de bediening van de aanraakstrip zelf niet erg precies of intuïtief. En daar houdt het niet op qua aanraakgevoelige toetsen, want ook op het stuurwiel vind je touchknoppen (op de hogere uitrustingsniveaus), voor de bediening van de lichten en zelfs voor het openen en sluiten van het panoramadak moet je je vinger over een stukje glanzend plastic schuiven.
Geruststellende reiswagen
Gelukkig is het daarmee zo goed als gedaan qua frustraties aan boord van de Volkswagen Golf Variant. Het rijden doet hij voorbeeldig, met een uitstekende stabiliteit en zelfs een zekere dynamiek in de bochten, al mist het stuur wat feedback om te voelen waar de wielen mee bezig zijn. Een tip: vermijd de optionele 18 inch-velgen van de R-Lines. Die zien er wel goed uit, maar ze hebben een negatief effect op het comfort en op de rolgeluiden aan boord.
Benzine en diesel, maar geen hybride
Qua motoren heb je keuze tussen een 1.0 TSI van 110 pk, een 1.5 TSI van 130 pk of 150 pk, of een 2.0 TDI van 116 of 150 pk. In het geval van de benzinemotoren krijg je met de DSG-automaat ook meteen een milde hybridisatie op 48 V mee (eTSI). Wil je meer vermogen, dan moet je voor de verhoogde Alltrack kiezen (2.0 TSI van 190 pk of 2.0 TDI van 200 pk), die ook steeds een DSG-automaat en vierwielaandrijving heeft. En de meest sportieve mama’s en papa’s kunnen bij de Golf R Variant terecht, die 320 pk uit zijn 2.0 TSI haalt. Plug-inhybrides zijn er niet, in tegenstelling tot de Golf hatchback.
Gunstig verbruik
Wij konden rijden met de 1.5 eTSI van 130 pk, die zich gewillig toont bij normaal gebruik, maar het een beetje laat afweten als je het onderste uit de kan wilt halen. We waren daarentegen wel positief verrast over het verbruik, met een gemiddelde van minder dan 6 l/100 km tijdens onze testweek. Tijdens snelwegritten kropen we zelfs dichter bij de 5 l/100 km aan, wat een uitstekende score is voor een ruime break met benzinemotor.
Prijs Volkswagen Golf Variant
De Volkswagen Golf Variant heeft een instapprijs van 31.330 euro voor de 1.0 TSI met een manuele versnellingsbak. Een DSG-automaat kost meteen een dikke 3.000 euro meer, voor de 1.5 eTSI leg je nog eens 1.800 euro op. Volkswagen kiest – net als de meeste andere constructeurs – steeds meer voor optiepakketten en uitrustingsniveaus in plaats van een lange optielijst, met R-Line Business Premium als topversie. Toch zijn er nog enkele handige opties te krijgen, zoals een panoramadak (1.370 euro), een trekhaak (950 euro) of zetelverwarming voor- en achteraan (285 euro). Dan zit je al snel aan zo’n 45.000 euro, maar dat is nog steeds 10.000 euro minder dan een gelijk uitgeruste Tiguan...
Ons verdict
De Volkswagen Golf Variant bewijst dat een SUV niet altijd de beste keuze is, in tegenstelling tot wat de markttrends lijken te beweren. Als je kan leven zonder de hogere in- en uitstap, krijg je er een lager verbruik, meer rijdynamiek en minstens even veel binnenruimte voor terug, en dat voor een lagere aanschafprijs. Een rationele keuze, dus. Wat niet wegneemt dat de Golf enkele zwaktes heeft, waaronder een ondermaatse ergonomie en een afwerkingskwaliteit die niet meer is wat hij geweest is. Laten we hopen dat de aanstaande facelift voor verbetering zorgt.