Na dieselgate is Volkswagen stevig in elektrische mobiliteit beginnen investeren. Salon na salon licht de Duitse gigant tipjes van de sluier van zijn nieuwe strategie. De I.D.-conceptcars tonen de toekomstige elektrische familie. Na de compacte I.D., de I.D. Crozz (een SUV) en de I.D. Buzz (een minibus) tonen de Duitsers in Genève een prestigeberline. Die heet I.D. Vizzion en zet in op autonoom rijden… zonder stuur.

Virtuele gastheer

Om de auto te besturen moet de “chauffeur” met stem- en gebarenbediening aan de auto duidelijk maken wat hij wil. De geïntegreerde “virtuele gastheer”, zoals Volkswagen het resultaat doopt, leidt de auto autonoom door het verkeer en zorgt ervoor dat de passagiers zich met andere dingen bezig kunnen houden.

5,11 m

De I.D. Vizzion is meer dan 5 meter lang en profileert zich als grote prestigeberline, net als de VW Phaeton. Twee elektromotoren produceren in totaal 225 kW (306 pk). De lithium-ionbatterij kan 111 kWh aan elektriciteit bewaren en zorgt voor een theoretisch rijbereik van 665 kilometer. Het definitieve productiemodel (uiteraard wel met een stuur) is een van de 20 volledig elektrische modellen die Volkswagen tegen 2025 plant.