Voor liefhebbers was het wachten haast ondraaglijk: Volkswagen was afwezig in het segment van de compacte hatchbacks en beloofde aan zijn trouwe klanten een hete Polo die zich kon meten met de beste GTI’s van het moment. In 1985 toont VW daadwerkelijk een conceptversie van een Polo coupé met compressor op het autosalon van Frankfurt. De fans werden er wild van en hoopten op een snelle productie, vooral omdat een prototype van het model een record wist te vestigen door 5.000 km op 24 uur af te leggen. Dat is een gemiddelde van meer dan 208 km/u, inclusief pitstops om te tanken! Niet slecht voor een Polo. Na deze prestatie lanceerde Volkswagen de Polo Cup, waarbij de motoren door diezelfde compressor werden geblazen. Maar er was nog steeds geen productiewagen...
3 jaar later
Voor het productiemodel was het nog wachten tot de herfst van 1988, met een genummerde reeks van 500 exemplaren voor een verschrikkelijk hoge prijs. De klanten verloren hun geduld, maar in 1991 werd de 6-jarige wachttijd eindelijk beloond door de productieversie van de Polo G40! Aan de buitenkant blijft de sportieve Polo erg discreet: een kleine spoiler, wat logo’s, een rood lijntje, BBS-velgen en wielkastverbreders uit plastic. De buren zullen er niet van opkijken. En aan boord waren de wijzigingen nog subtieler.
115 pk voor een 1.3!
Maar onder de motorkap compenseert Volkswagen de kleine cilinderinhoud van het model met een compressor, die deze 1,3 liter-viercilinder in staat stelt om 115 pk te leveren, en vooral 150 Nm aan koppel! Daarmee gewapend, kan de Polo G40 bijna 200 km/u rijden en legt hij de 0 tot 100 km/u af in ongeveer 8 seconden. Zeer mooie prestaties, gekoppeld aan een goede betrouwbaarheid - als de wagen correct wordt onderhouden.
Polo G40 tweedehandsprijs
Vandaag is het een heuse opgave om een tweedehands Polo G40 te vinden in perfecte originele staat. Verwacht je ook niet aan de efficiëntie van een moderne sportieveling, het chassis is niet zo verzorgd als dat van een zekere Franse leeuw... Maar de Polo heeft als troeven zijn zeldzaamheid, een goede bouwkwaliteit en een origineel motorconcept! Je zou hem moeten kunnen vinden voor minder dan 10.000 euro, maar daarvoor zal je ongetwijfeld moeten uitwijken naar het buitenland. Goede jacht!