Het gaat nog steeds over een Tiguan. De Volkswagen Tiguan GTE Active Concept maakt dus gebruik van het MQB-platform en zijn plug-in hybride aandrijving fnuikt in elk geval zijn allroad-capaciteiten niet. Sterker zelfs. Onder het suggestieve, speelse uiterlijk vinden we een hybride aandrijving terug die bestaat uit een TSI benzinemotor van 110 kW en twee elektrische motoren van 40 en 85 kW. Het combineerde vermogen is 225 pk.
30 km zonder te vervuilen
De batterijen laten je in volledig elektrisch aangedreven modus dertig kilometer rond rijden. De volledige autonomie, zo belooft de constructeur, overschrijdt de grens van 900 km. De vierwielaandrijving is continue gegarandeerd, ongeacht de hoeveelheid vermogen die er nog in de batterijen zit.
Gebaren in plaats van woorden
Nog steeds in de technologische afdeling valt het 9,2 inch grote multimediascherm op. Dat scherm is voorzien van een technologie die je gebaren herkent. Je hoeft dus enkel het juiste gebaar te maken om een bepaalde functie van het systeem te bedienen.
De winnende comeback in de Verenigde Staten?
Het is geen toeval dat deze GTE Active Concept in de Verenigde Staten wordt gelanceerd. De Tiguan zal proberen om vanaf 2017 de Amerikaanse markt te vervoeren in een langere uitvoering. Daarbij komt dat de doorsnee Amerikaan de dieselmotoren van Volkswagen momenteel met de nodige argwaan bekijkt. Met deze conceptwagen toont VW dat het ook vol inzet op andere motorisaties.